תכנית ההתנתקות של מועצת יש"ע

האם המתנחלים מוותרים על רצועת עזה? יכול להיות שהקמפיין החדש של מועצת יש"ע, מאותת על כך שבקרוב היא תהפוך, תחזיקו חזק, למועצת יו"ש.

א. האם סיפוח הגדה המערבית מתקרב?

הרוב היהודי ממציא לנו פטנטים. מדרש ב"ג.

בסרטון תעמולה שהפיצה באחרונה מועצת יש"ע (בשיתוף עם "ישראל שלי"), היא טוענת שעלינו לגרוע את רצועת עזה מחישובי הדמוגרפיה שבין הירדן לים. בכך הסרטון מתמודד (בהצלחה מסוימת יש לומר) עם הטענה הישנה של השמאל הציוני/הלאומי, שלפיה "אם לא יהיו כאן שתי מדינות, ישראל תאבד את הרוב הדמוגרפי היהודי". על פניו, הטענה הימנית היא לא בלתי-סבירה. אם זוכרים שיש כיום בין הירדן לים בערך תיקו בין מספר היהודים והערבים (פלוס מינוס), הרי שבלי הרצועה על 1.5-2 מיליון יושביה, נשאר "רוב יהודי" בשאר הארץ, גם אם נשארים לשלוט/לספח את הגדה-המערבית.

אולי מפני שזה טיעון שאמת (חלקית) ביסודו, הוא הפך עד מהירה לפופולארי מאוד בימין. פובליציסטים/חוקרים, מתמטיקאים, עיתונאים, בלוגרים, פעילים, קבוצות ואישי ציבור בולטים אחרים בימין, כבר מתלהבים כמוצאי שלל רב מהטענה החדשה, כאילו יש בה כדי להכשיר את השרץ. כשברק חדש נוצץ באישוניהם, מייד התחילו כל הישו"עיים לרוץ ו"להסביר" שדווקא אפשר להישאר דמוקרטיה, גם עם השליטה על הגדה המערבית. חלום של ממש.  אפשר לדמיין איך כששמעו את הרעיון לראשונה התגלגלו לשונותיהם אל הרצפה, עיניהם נישאו אל גלוליהם, או התחלפו בסימני "$", ואז הם קפצו קפיצת ראש היישר אל תיבת-ההזדמנויות החדשה שגילו, ובה הרבה יותר שטח והרבה פחות ערבים, לפי מיטב מדרשו של הרב בן-גוריון.

לגופו של עניין, צריך לומר שהמגמות הכלליות שהם מציגים בקמפיין נכונות (אפילו שהחישובים שהם מציגים מוטים ומטעים[1]). אכן, בניגוד לרצועת עזה, הפיריון בגדה המערבית הוא כנראה במגמת ירידה איטית;[2] ובשל האלימות והדיכוי הגוברים, גם ההגירה הפלסטינית ממנה נמשכת (פחות מרצון חופשי, יותר בגין תנאי-החיים הבלתי נסבלים שאנו מארגנים, ולעיתים בכפיה ע"י תקנות ישראליות שונות, השוללות את זכותם לחזור אם הם יוצאים; ולכן גם אין הגירה הפוכה).[3] עם זאת, הטענה שזהו רוב יהודי "בטוח" או שהוא עתיד רק לגדול ו"לשחק לטובתנו" היא שגויה, כי יקח זמן רב מאוד עד ששיעורי הריבוי-הטבעי ישתוו או יתהפכו.[4]

ב. האם גם המתנחלים מוותרים על עזה?

פרסומת: רילוקיישן מעזה? 2011.

אבל אלו הן הזוטות לדעתי. השאלה המרכזית והמרתקת היא האם זה סתם תירוץ מזדמן נוסף כדי להישאר בגדה המערבית, או שזה טיעון רציני חדש של הימין, המדבר על סיפוח יו"ש והפקרת רצועת-עזה. במועצת יש"ע, בינתיים לפחות, עדיין מדברים בשני קולות. מצד אחד הם גורעים את תושבי הרצועה מחישוביהם, אבל מצד שני הם ועוד איך כוללים אותה באיורים בכול המפות (גם בסרטון), וממשיכים להיקרא מועצת יש"ע ולא מועצת יו"ש. כך לפי הצורך, עזה היא כאן ושם; ברצותם ישנה, וברצותם איננה. רגע אחד הם מתעקשים שצריך להמשיך לשלוט בגדה המערבית (בלי להתייחס לזכויות התושבים), כי רק ככה יש רוב לאומי; אבל רגע אחר כך, אותה הסיבה כבר לא מספיקה להם כדי לזנוח רשמית את הרצועה.

אבל – וכאן זה נהיה מעניין – יכול להיות, מצד שני, שזה רק שלב מעבר, ומועצת יש"ע בעקבות האחרים בימין, באמת יוותרו בקרוב על האמביוולנטיות ועל רצועת עזה גם יחד. הם בוודאי יצדיקו את זה בהשארת עזה כ"חלום" לשיבה בזמן המתאים ויטפחו אותה כמושא לגעגוע (ואז דורות של יהודים לא יערגו עוד לשיבה לירושלים, אלא בכלל לעזה). אולם כל עוד פיהם וליבם אינם שווים, הוויתור על הרצועה איננו אלא אמתלא לסיפוח עוד שטח. הרצועה, כמו כל דבר אחר מבחינתם, היא עוד חומר בפי הטוען. קורה נוספת בשירות העיוורון שתמיד הנחה את גוש-אמונים: קודם נחליט שהתוצאה היא שצריך להישאר ולהתיישב, ורק אחר כך נצדיק זאת בכול שיקול אפשרי, אמת או שקר זה לא משנה. ממש כמו רמת הגולן, שהחזקתה מקבלת לפי הצורך הסברים של קודש או חול, כך עכשיו גם הרצועה, שעד לאחרונה נחשבה חלק קדוש מהארץ שאסור לעזוב, תהפך לפי הצורך לפח הזבל שבו נרכז את הילידים. עיר המצורעים.

ג. בואו, חילונים מתוקים… יש לנו משהו בשבילכם

לא במקרה כל ההפקה הזאת של הסרטון מתחנחנת (בהתנשאות) אל הצופה באנימציה ילדותית. מטרתה לפנות במתק שפתיים אל הקהל החילוני (או לפחות אל "החילוני הלאומי" המדומיין בעיני רוחם של הישו"עים), ולכן גם המגיש שנבחר לכך הוא גולן אזולאי. אזולאי הוא אמנם מתנחל דתי ושדר ברדיו המתנחלים "גלי ישראל", אבל מבחינה חזותית הוא מופיע עם כובע שיקי אה-לה-ג'קי-לוי ולא עם כיפה, והרבה חילונים ומסורתיים מתים על זה. ככה זה, גם רוחני וגם עממי זה הכי הורס.

בדיוק מאותה הסיבה הסרטון גם מקפיד לנטוש את שפת "האמת" ו"הנצח" המתנחלית המשיחית, ובמקום "בעזרת השם" הוא פונה (שוב, בהצלחה) אל המיינסטרים הישראלי בשפה היחידה שהוא מבין ואוהב, שפת החרדות והשליטה הדמוגרפית. "רוב יהודי" היה ונותר ה-אובססיה בה"א הידיעה של הציונות (לפחות מאז שנות הארבעים). המרכז הפוליטי כולו, מליברמן ועד מרצ, מאופיין מאז ומתמיד בהיסטריית-הגמוניה אתנית, וברצון לא פתור ליישב בין המדינה היהודית לבין הדימוי העצמי והאתוס הדמוקרטי; והסרטון משחק על זה יופי. הם אפילו לא מהססים לחזק את הרושם השקרי, כפי שישראלים רבים אוהבים לספר לעצמם, בעניין הפלסטינים, אה… כלומר הערבים, העוזבים "מרצונם" (בהנפשה הם אפילו מאוירים כעוזבים דרך שדה התעופה…).

ד. "ערבים, לכו לעזה!": חכמת ההמונים הופכת למדיניות

מבצע סופרפארם 2011, גם ללקוחות עזה (לחצו להגדלה).

רק מה, מי שהולך לישון עם הצדקות לשיח הדמוגרפי, שלא יתפלא אם הוא מתעורר בלי כמה חבלי מולדת. הבעיה היחידה – מבחינתם של הישו"עיים – היא שחלק מהטוענים בזכות סיפוח הגדה נדלקו מהארגומנט עד כדי כך שהם קנו את השטיק של עצמם, ומה שהתחיל כטיעון טקטי והצדקה למצב הקיים, עכשיו יוצא משליטה והופך למטרה בפני עצמה, בריבית. קבוצות חדשות משוכנעות ומשכנעות שצריך לספח את הגדה המערבית, וכפועל יוצא, לשכוח מרצועת-עזה, וכך הגולם קם על יוצרו. מצדדי הסיפוח של הגדה בלי הרצועה הולכים ונעשים זן חדש ומעניין בפוליטיקה הישראלית המשעממת, הרדודה ועמוסת הכחשות-המציאות עד לעייפה, ואני צופה שהטענה הזאת תתפוס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי, שממילא נשלט ברובו ע"י הימין.

אחרי הכול, זה נשמע כמו מסר קל לעיכול למיינסטרים הישראלי. הוא מאמץ את הלוגיקה הותיקה של המרכז והשמאל-הציוני, שלפיה: למען הרוב היהודי החיוני לנו בארץ, עלינו להקצות שטח כלשהו, קטן וחסר ערך ככל הניתן, שבו נגביל מיליוני פלסטינים, בשליטה עקיפה, אולי באמצעות שלטון עצמי חסר משמעות. "אנחנו כאן והם שם" כמו שאמר בזמנו אהוד ברק. אלא שהוורסיה החדשה של הימין תציע לישראלים פתרון פרקטי ומשתלם יותר (וגם אלים יותר) מזה שהציע עד כה השמאל-הציוני: לספח את כול הגדה המערבית, אולי אפילו לאזרח את תושביה (הלוא גם ככה הפלסטינים בישראל הם מיעוט ואינם שווי-זכויות), ואגב כך לשכוח מרצועת עזה. אם תרצו, הפרדה חד צדדית מסוג שונה: להם רצועת עזה, ולנו כל היתר.

אם זאת הולכת להיות הגישה החדשה כלפי עזה, אז צריך לסכם שהיא בכלל לא חדשה. מאז שרצועת-עזה נוצרה ע"י ישראל היא מתפקדת כמחנה פליטים ענק ומרושש, ועומדת עיקשת כמו זיכרון טורדני וקטלני שמסרב לעזוב. מעין גל-עד חי של הגירושים השונים, במיוחד מהשנים 1947-52. מטרתה הייתה ונותרה לייצר רוב-אתני-מלאכותי בשאר הארץ, ואז לטעון שהוא דמוקרטי. כך שרעיון העוועים הזה יהיה בסך הכול השלב המתבקש הבא. ההשלמה הנדרשת של תכנית ההתנתקות, שיועדה בדיוק לכך.

♦♦♦

ראה"מ לוי אשכול: "לגבי ערביי עזה, רוצה אני לקוות שיסתלקו מישראל [השלימה, כולל מעזה במקרה זה]".

מנהל הלמ"ס, פרופ' רוברטו בקי: "כיצד?"

אשכול: "אני מחפש אנשים שימצאו לכך פתרון".

בקי: "אינך יכול לגרש. רק לעודד הגירה […, אבל] להניח שזה יפתור את הבעיה זו אילוזיה מאוד מסוכנת".

(דיון בנושא "הפליטים בעזה", דצמבר 1967, ארכיון המדינה. מצוטט אצל תום שגב, 2005: 554).

הערות
[1]  על המספרים המדויקים יש ויכוח בעל צבעים פוליטים ברורים. מכול הסקירות וסקירות הנגד, אפשר רק לשער, אבל למיטב הבנתי, המספרים המוצגים בסרטון שגויים. הייתי מעריך שבישראל יש כ-1.6 מ' פלסטינים; ובגדה עוד כ-2.1 מיליון פלסטינים, סה"כ  3.7 מ' פלסטינים ו-5.8 יהודים, ולא 3 מ' מול 6 מ'. זה ממש לא העיקר, רק חבל שהרבה אנשים רציניים בימין עושים שימוש במספרים הנוחים להם, למרות שהם בטח מבינים שהמציאות שהם אולי יוצרים עלולה להיות שונה מאוד.
[2] מעניין להבחין שהם ממהרים להדגיש את הקשר בין הירידה בריבוי הטבעי לעליה ברמת ההשכלה (בקרב ערביות), אבל לא קושרים את הקשר ההפוך המתבקש בין העלייה בריבוי הטבעי בקרב היהודים, לבין המשמעויות שאפשר להניח שיש לכך, לדוגמה, על השכלתן, הכנסותיהן ומעמדן של הנשים היהודיות, או על הציבור היהודי בכלל.
[3] גם הנתונים על הרצון הפלסטיני להגר מוצגים כנראה באופן מגמתי. בדרך כלל סקרי עמדות אינם כוללים רק עמדות כמו "רוצה להגר" או לא, אלא הן מורכבות, ובחלקן כוללות "לא שוללים", " ייתכן שנאלץ", "שוקלים" וכו'. ישנן ודאי גם שאלות עומק, וניתוחים מסוגים שונים, וגם הניסוח ומועד השאלה משנים את התוצאות באופן משמעותי. לכן סקרי עמדות הם בעייתיים, ולא משנה מי עורך אותם. מעניינת יותר ההתנהגות, שכמו שאנחנו יודעים מהפוליטיקה בארץ, היא שונה מהסקרים, ובמיוחד כשמדובר על כוונות עתידיות או דברים שמשנים את כול החיים של הפרט ומשפחתו, כמו הגירה. שוב, זה לא העיקר, כי המציאות היא דומה, וזה בכלל לא מפתיע. בהחלט, אילו הייתי פלסטיני צעיר בגדה המערבית, הייתי שוקל בחיוב רב לעבור למקום אחר. גם אילו הייתי נרדף או תחת שלטון צבאי במקום אחר, הייתי מעדיף להגר. בהחלט יש רצון כלשהו, מובן למדי, של רבים, לחפש חיים פחות מופרעים במקום אחר. הציונות הרוויחה מזה לא פעם. הבאסה היא שמי שעוזבים הם בדרך כלל המשכילים, הפרגמטים ובעלי האמצעים, ומי שנשארים הם בהכללה יותר עניים, פחות משכילים ופחות מתונים.
[4] יש כאן הטעיה חשבונית ולשונית. הם כמובן לא טוענים ששיעור הילודה היהודית גבוה יותר מזה של הערבים, אלא שהפער ביניהם הולך וקטן. (והרי גם אם שיעור הילודה היהודית היה גבוה יותר, אין זה אומר שיש יותר יהודים, או כמה זמן דרוש עד שיהיו יותר יהודים מערבים). כלומר, שיעור הילודה הערבי נמוך במספרים מוחלטים, אבל עדיין גבוה יותר באחוזים. עם הזמן המגמות מצטמצמות, אלא שעד שהן יצטמצמו לגמרי – אם לא יחול שינוי – ייקחו כמה עשרות שנים, שבמהלכן שיעור הילודה הערבית ימשיך להיות גדול מזה היהודית, והשאלה היא האם קודם שיעורי הילודה ישתוו, או קודם יהיה רוב לא-יהודי, כשבודקים את המספרים המוחלטים. כמובן שספירה מעניינת יותר תהיה לבדוק כמה תומכים בדמוקרטיה בלתי-לאומית יהיו, כי אם לכולם יש קול שווה, ייתכן שמפלגה יהודית-ערבית תגרוף קולות רבים. בכול מקרה, את התשובה תצטרכו לחשב בעצמכם (וגם אז לזכור שזאת רק תחזית).
wp.me/poOxh-15D
פוסט זה פורסם בקטגוריה +כול הנושאים, השמאל הציוני-לאומני, מידע נטו, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

43 תגובות על תכנית ההתנתקות של מועצת יש"ע

  1. עידן לנדו הגיב:

    תודה, איל.

    הייתי רוצה שתחדד יותר את הזיקה שאתה מוצא בין אנשי "ארץ אחת", שלכאורה מדברים על שוויון אזרחי ללא הבדל עם, לבין הקמפיין החדש והמחריד של מועצת יש"ע.

    הקמפיין הזה מחריד בגלל השימוש המכובס במלים שחוזרות כל הזמן – "הזמן פועל לטובתנו". "הזמן" הוא המגמות הדמוגרפיות, כביכול; ירידה בילודה ועלייה בהגירה החוצה אצל פלסטינים, וההיפך אצל יהודים.

    מה שהמנוולים לא מזכירים במילה זה למה יש מגמות כאלה בקרב הפלסטינים. כמו שרמזת, בעדינות יתירה, המציאות הבלתי נסבלת שישראל יצרה בגדה המערבית מעודדת כל פלסטיני שיכול לקום וללכת. רק השנה עקרו שם מתנחלים, בחסות צה"ל, 2,500 עצי זית.

    אז "הזמן" שפועל לטובתנו, זה בעצם מדיניות אגרוף האפרטהייד, שדורכת חזק יותר ויותר על האוכלוסיה הפלסטינית (תוך טיפוח מעמד משת"פי-בטחוני סביב אבו מאזן).

    ועכשיו נשאלת השאלה מה מן הרטוריקה היפה של "ארץ אחת" מסתיר חזון שכזה, או שמא באמת מדובר ברעיונות חדשים. כי כמו שאמרת, להשתעמם כבר השתעממנו.

    [אגב – אני מעדיף להשתעמם מחזון צודק מאשר להיות מרותק לחזון פאשיסטי]

  2. עדו הגיב:

    לגבי מספרים שגויים ולא שגויים. אומרים ששאול אריאלי הוא בר הסמכא הכי גדול בנושא.
    http://www.shaularieli.com/image/users/77951/ftp/my_files/Netunim/demografit2010.pdf?id=3730605

  3. Ofer N הגיב:

    יפה. יהיה תרגום לאנגלית? אשמח לסייע.

  4. Ofer N הגיב:

    אגב, זכורה לי "תכנית מדינית" של מועצת יש"ע מ-2003, שבה הוצע לספח את השטחים, להעניק ל"ערביי יש"ע" אזרחות ישראלית, ו…להקצות להם כ-20 מושבים בכנסת, כנראה לפי מתכונת "אדם אחד – שליש קול".

    אתה יכול להיות בטוח שגם הסיפוח שמציעים עכשיו לא יעמוד בתנאי השוויון שאתה תובע.

    התכנית מ- 2003:

    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=89155

    תכנית מדינית של מועצת יש"ע: חלוקת הארץ לקנטונים

    "
    בין היתר מציעים גורמי הימין לחלק את ארץ ישראל לעשרה קנטונים, מהם שניים שיוקצו לפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. כן מוצע שהפלסטינים יוכלו להצביע ולהיבחר לכנסת, לפי מספר קבוע מראש של נציגים. על פי התכנית ייקבע בחוק יסוד שראש ממשלת ישראל יהיה יהודי, אך הפלסטינים יוכלו להצביע לכנסת במסגרת החלוקה לקנטונים.

    מספר הנציגים הקבוע יבטיח שליהודים יהיה תמיד רוב פרלמנטרי במדינה. "זו גישה שמחייבת שינוי המבנה החוקתי של מדינת ישראל", מסביר אחד מיוזמי התוכנית, חבר הכנסת מהליכוד, גלעד ארדן."

  5. Eyal הגיב:

    עידן ועופר,

    קודם כל הקישור שעופר הביא מדהים, ולא הכרתי אותו בעבר. אבל צריך לזכור שזאת רק הצעה אחת, די שולית, והיא נפלה. היא תזכורת חשובה, אולי גם אבן דרך, אבל אי אפשר לדעת לאן תתפתח היוזמה הנוכחית. כי בפוליטיקה, כמו במלחמה, אתה יודע רק איך הדברים מתחילים, אף פעם לא לאן יתגלגלו. זה אולי מתחיל כטענה (די מצוצה מהאצבע) שמטרתה לשרת איזה חזון לא-דמוקרטי (שליטה אתנית, זירות טריטוריאלית, או אמונה משיחית); אבל מה שמעניין בו הוא לאן הוא יתגלגל מכאן.

    משמעות פוטנציאלית ארוכת טווח אחת שיכולה להיות לכל זה היא דווקא סיום הכיבוש. ייתכן שאם ישראל תספח את הגדה המערבית היא תיאלץ לאזרח את תושביה באזרחות שווה, כפי שעשתה ברמת הגולן. לא רק מטעמים עולמיים, אלא גם בגלל הדימוי העצמי שהישראלים אוהבים לייצר לעצמם (ולכן תפקיד הרשות הפלסטינית חיוני לנו לעצמנו). ימים יגידו.

    עידן, רוב הקוראים לדעתי לא מבינים מה המשמעות של עצי זית, וחלק אולי מעדיפים פגיעה בעץ ורכוש על פני פגיעה בחיי אדם. אולי תרצה להרחיב על המשמעויות של הדבר?

    עופר, לגבי תרגום: היידה. שלח לי ונתכתב.

    עידו,
    המספרים של אריאלי מאוד מאוד דומים למה שאני מניח שנכון. זה לא אומר שהוא או אני ברי-הסמכא הבלתי מעורערים, כי אין בנושא ברי-סמכא בלתי-מעורערים, בין היתר בגלל שאנו מסרבים לקיים מפקד אוכלוסין בגדה, אבל גם בגלל שכולם משתמשים בזה כנשק פוליטי (שלדעתי כלל איננו רלוונטי). חשוב מכך, השיח הדמוגרפי חשוב אך ורק אם מה שמשנה לך בכול פתרון שהוא זה שליטה אתנית בחסות כמו-דמוקרטית, לא הדמוקרטיה עצמה.

  6. עידן לנדו הגיב:

    עקירת הזיתים היא סתם דוגמה להתעללות שגרתית. הנה נתונים עדכניים:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל ocha_opt_oliveharvest_FactSheet_October_2011_hebrew.pdf

    מגבלות תנועה בכל רחבי הגדה מקשות מאד על פיתוח כלכלה עצמאית, ומשטר האישורים, הריסות הבתים הסיטוניות בבקעת הירדן למעשה חיסלו את כל החקלאות הפלסטינית שם. הבקעה היא אחד האזורים עם ההגירה השלילית הגבוהה ביותר – כתוצאה ממדיניות ההריסה והגירוש של ישראל.

    על כל זה צריך לדבר כשמדברים על "הזמן פועל לטובתנו".

  7. Eyal הגיב:

    כמובן. התכוונתי שעצי זית הם השקעה אדירה של עשרות שנים, טיפוח של קרקע, מים וכו', והיבול שלהם הוא כל שנה שנייה. לחסל עצי זית זה כמו לפוצץ מפעל. זה לגרום לאבדן מקורות הייצור. זה לרושש משפחות שלמות לא רק מהונן הנוכחי, אלא מיכולתן העתידית להרוויח מכול ההשקעות שלהם.

  8. Ofer N הגיב:

    אייל, אני לא חושב שהתכנית ההיא של מועצת יש"ע מדהימה. הם תמיד עסקו (באופן שטחי) בסוגיית הדמוגרפיה מול דמוקרטיה, ותמיד הציעו "פתרונות" הומניים לכאורה שינציחו את ההתנחלויות. בזמנו בגין אמר ש"ישראל לא תהיה רודזיה", ובקרב רביזיוניסטים הייתה תמיד תמיכה לפחות בהענקת זכויות תושב ל"ערביי יש"ע".

    הם לא פראירים, ואני חושב שאתה מסתכל עליהם במשקפיים עם עדשות ורודות.

  9. סמילי הגיב:

    פעם בדקתי איך תראה הכנסת במקרה כזה (http://hasmiley.wordpress.com/2010/06/03/whi/). את מספר המצביעים, להבדיל ממספר האזרחים, אנחנו יודעים בוודאות.

  10. Eyal הגיב:

    עופר, אני לא מביט *עליהם* בהערכה ערכית כלשהי. אבל הם ממעיטים בערכו של הציבור, ובכוחו ובכוחה של ההיסטוריה לעשות משהו לגמרי, בלתי-צפוי (כפי שתכופות קורה בסוף). הם יכולים להכניס טיעון לשיח, לא בהכרח לשלוט לאן זה הולך אחר כך. את זה הם שוכחים, ואני מציע שאנחנו לא נשכח.

    לכן עידן צודק בשאלתו המקורית, האם "ארץ אחת" (ודומיה) הם רק כיסוי לאותו השטיק היש"ועי, או שהם מציעים משהו אחר וחדש, המוותר על הרצועה ומאזרח את הגדה. את זה הם יצטרכו באמת להבהיר.

    סמילי, בעיה מרכזית בהיפותיזה הזאת היא דרישות החוק הישראלי, לפיהן כדי להתמודד בבחירות עליך לקבל שישראל היא מדינה יהודית (ודמוקרטית). ר' כאן.

  11. Ofer N הגיב:

    חלילה לי מלתמוך ב"ארץ יושביה". טוב שיהודה שנהב מזכיר לנו (בצדק) שישראל נולדה בחטא, אבל אם הוא מעדיף להגיד למתנחלי ענתות "טוב, קבעתם עובדה בשטח, עכשיו בואו תהיו נחמדים ותחיו איתנו ביחד", במקום לפעול לפינוים, יש לו רק גזר ביד ולא מקל.
    וכמה דיביזיות יש לאליעז כהן בקרב המתנחלים?

  12. Eyal הגיב:

    "ארץ יושביה" לא כ"כ קשורה לפוסט. אבל למה העובדות שקבעו בשטח מתנחלי ענתות שונות מהעובדות שנקבעו ונקבעות בשטח בתוך הקו הירוק שונות מבחינתך?

  13. Ofer N הגיב:

    תנועה פוליטית צריכה להתמקד בבלימת פשעי ההווה. שנהב וחבריו משמאל דנים אותנו לנחיתות מתמדת במאבק. יש אנשים שנאבקים מול פשעי ענתות בלי לשכוח את הנכבה.

    נכון שבהווה מעשים נפשעים מבוצעים ע"י מדינת ישראל גם כלפי הפלסטינים אזרחי ישראל, אבל (בניגוד למעשי הטבח והגירוש של 48) הם לא מתקרבים בחומרתם למה שקורה כעת בשטחים.

  14. Eyal הגיב:

    הייתי מציע שתהייה זהיר יותר לגבי הצהרות כמו זאת האחרונה, אבל לא אפתח את הדיון כאן, כי זה לא נושא הפוסט.

  15. אורחת הגיב:

    "הרוב היהודי ממציא לנו פטנטים" זה מצוין.

  16. Ofer N הגיב:

    אייל, אוקיי. אני מסכים שאם ינסו לממש את תכנית פראוור ההצהרה האחרונה כבר לא תחול על כמה עשרות אלפי בדואים בנגב.

  17. itay הגיב:

    שווה לציין שגם התוכנית ההזויה שעיקרה הענקת זכות הצבעה בבחירות גם ליהודים מהגולה (ותמיד טיעוניה הרשמיים היו חיזוק הקשר לתפוצות וחירטוטים בסגנון הזה) נועדה גם כדי להכשיר את שרץ סיפוח הגדה.

  18. אורחת הגיב:

    הסרטון הזה מדהים בהתייחסותו לנשים. שימו לב שהן לא רק נעדרות מהמסך, אפילו מה-voice. הן רק איור, וגם זה עם תינוקות. הרחם הלאומי. שבו בבית, עדיף בהתנחלות, ותשריצו ילדים-חיילים-לעתיד. דוחה. הייתי כותבת רק על הערה 2 מאמר שלם: מתחנחנים לחילונים (ומסורתיים) ולעזאזל החילוניוֹת.

    ולדעתי הוא נראה יותר ש"סניק מחילוני.

  19. סמילי הגיב:

    הדרישה היא דרישה פורמלית בלבד, כל פסילה צריכה לעבור את אישורו של בית המשפט העליון (אחרי ועדת הבחירות). קשה להאמין שבית המשפט שלא פסל את בל"ד או תי"ל יפסול את הפת"ח, וגם אם כן, זה לא שהמצביעים של המחמאס או הפת"ח פתאום יצביעו ליכוד, (אם הם לא יחרימו את הבחירות) הם פשוט יצביעו למפלגה שתורשה לרוץ (מה שמקטין מאד את האינטרס של מפלגות הימין לפסול אותם).

  20. משה הגיב:

    עידן (ואייל), לא שחלילה אני מפחית מעוצמת הפגיעה בעקירת עצי זית, אבל למול 2,500 עצים עקורים במשך שנה, היה מעניין להיא נתון שילמד מה מנין עצי הזית ברחבי הרשות. להערכתי הפגיעה אינה משמעותית מנקודת מבט פלסטינית לאומית. ועל כאב הנעקר, לבי עליו כמו גם על נפגעי תאונות הדרכים.

  21. Eyal הגיב:

    עקירה של עץ זית פירושה השמדה של השקעה של משפחה, או מספר משפחות, במשך עשרות שנים, ולמשך העתיד הקרוב. זה כמו להרוס בתים. וזאת מדיניות אכזרית ויעילה לגירוש.
    http://www.flix.co.il/tapuz/v/watch-1871313-%D7%90%D7%A8%D7%98%D7%90%D7%A1.html

  22. רון הגיב:

    לא מזמן פורסם איך ישראל הונתה את יהודי ברה"מ על ידי סיכומים חשאיים עם ממשלות בארצות המעבר והשהיית אשרות כדי שאלו יאלצו להגר לישראל (רציתי להשתמש בפועל "לעלות" אבל בין זה לעליה אין כלום…).

    אני לא אתפלא אם ארגונים יהודיים פועלים בימים אלה בדרכים לא דרכים כדי לאפשר לפלסתינים להגר.

    אבל אחרי שנים של בלבול סוף סוף אני יכול לראות את הכיוון אליו הולך הסיכסוך, וזה נראה בהחלט כ"פתרון" ממשי. הייתי שם כסף שלשם זה הולך: סיפוח, מתן אזרחות והמשך האפרטהייד כמדיניות רשמית אבל לא מוצהרת. הרי השקר הפך מזמן לטבע הראשון של המשטר הישראלי. אם בירושלים אפשר לבנות גן ארכאולוגי על הריסות בתים פלסתינים אז יקימו פארק בטול כארם ומגרשי גולף בשכם… או לפחות יסיימו לגלח את מטעי הזיתים.

    וזה לא בעתיד. זה כבר קורה. וכנראה בגלל זה מכוון המשטר לפירוק הרשות הפלס'. בשבילו אין לה תפקיד.

  23. Eyal הגיב:

    על "עליה" כאן: http://wp.me/poOxh-SA
    על פלסטינים, לא פלסתינים, כאן: http://wp.me/poOxh-EQ
    ולגבי התוכן, ייתכן שהרשות תפרק את עצמה קודם, או אחרי הבחירות. נחכה ונראה.

  24. רון הגיב:

    נו באמת… גם תתקן אותי אם אני אכתוב טורקיה ולא תורכיה?

  25. Eyal הגיב:

    לא. טורקיה ותורכיה שתיהן נכונות. כמו פלסטינים ופלשתינים (אם כי הראשונה הגיונית יותר). אי אפשר לכתוב תורקיה או טורכיה, ולא פלשטינים או פלסתינים. לו היית קורא היית מבין למה, ואולי לא נעלב. זה לא כדי להיות קטנוני, יש לזה משמעות.

  26. רון הגיב:

    דווקא קראתי, אבל בזמן שפורסם ולא עכשיו, ואני זוכר שהתרשמתי אבל מסתבר ששכחתי מה שמדבר בעד עצמו (או עצמי) – חולק עליך – לא לכל טעות יש משמעות סימלית, למרות שזה מאוד יהודי להתפלפל ולחפש אותה…

  27. Eyal הגיב:

    גם לסלנג שיש בו ניחוח גזעני, מיליטריסטי ו/או שוביניסטי אני לפעמים מעיר. זה לא אישי, אבל אני כן חושב שגם אם זה לא בכוונה, יש לזה עוצמה בלשנות/לחזק את המגמות בשיח.

  28. פינגבאק: דמוקרטית וחילונית | העוקץ

  29. רון הגיב:

    מי דיבר על אישי? בעיני זה פשוט ריק מתוכן… תראה על מה אנחנו מתכתבים?! סתם בזבוז אנרגיה… כנראה שהמקום הזה מתאים לך (כמו שלי מתאים המקום הווכחני :) ), אז לבריאות… בעיני זה סתם. ומסיט מהעיקר, ממנו יש דווקא מספיק….

  30. Eyal הגיב:

    הנה, זה לא רק המתנחלים, אלה רשויות המדינה שמוצאות תירוצים כדי, למשל לעקור עצי זית, והעיקר למרר את חייהם של חפים מפשע כדי שיעזבו "מרצון". כמובן מרצון. מהרצון שלנו. http://www.haaretz.co.il/news/science/1.1529313

  31. דרול הגיב:

    המספרים ידועים לי מזה שלוש או ארבע שנים ואני לא מתפלא על זה שהתקשורת לא ממהרת לחשוף אותם או להתייחס אליהם.
    עם כל הרצון לשתף פעולה עם מצדדי הסיפוח , אני הייתי רוצה להצביע על כשל קונספטואלי אחד לפחות.
    האוכלוסיה הערבית ביהודה ושומרון אכן מתדלדלת , אך לעומתה , האוכלוסיה הערבית במזרח ירושלים , דווקא עולה.
    האם לא ניתן לשער מגמה דומה גם ביהודה ושומרון , אחרי הסיפוח?

    בכל אופן , לתהיות כאלו , אסור שתהיה השפעה על חשיבות הסיפוח , במיוחד כרגע.

  32. משה לופיאנסקי הגיב:

    אל אף התיחסותה של ממשלת נתניהו אל הפלסטינאים, חלקם באוכלוסיה בישראל+פלסטין גדל בהתמדה על אף ההגירה השלילית. על פי הערוכותיהם של "מומחי האוכלוסיה" בעוד כ-6 שנים יתקיים שויון מספרי בין היהודים לבין הערבים בישראל,ברצועה ובגדה.

  33. Eyal הגיב:

    משה, זה בהחלט אפשרי, אבל כאמור, יש מחלוקת על המספרים המדוייקים.
    מה שכן, אתה צודק שהריבוי הטבעי של פלסטינים גדול יותר מההגירה השלילית של פלסטינים במספרים מוחלטים. היית מצפה שאנשים יבינו שהטכניקה האכזרית של "עידוד הגירה" לא עובדת ויפסיקו איתה, אחרי שישים וכמה שנים.

  34. Eyal הגיב:

    שוב את קופץ ושוב אתה טועה ומטעה. לומר ש"האוכלוסיה הערבית ביהודה ושומרון אכן מידלדלת" זה לא רק לא נכון, אלא אפילו לא מה שטוענים ביש"ע. אילו היית קורא גם את ההערות, היית רואה שאמנם יש ירידה במהירות הגדילה שלהם, אבל האוכלוסיה הפלסטינית בגדה המערבית מתרבה, ועדיין הרבה יותר מהר מהיהודים (באופן יחסי, ובגדה עצמה גם במספרים מוחלטים). למעשה, על אף ההתאכזרות לתושבים הפלסטינים כדי "לעודד הגירה", שיעוריהם ממשיכים כבר עשרות שנים לגדול מהר מהיהודים. השכל הישר היה אומר שהיה צריך להחליף מדיניות. עובדתית – הדבר היחיד שהאט את מהירות הריבוי, כפי שהדגישו רבים (כמו רובי רבלין וגם בסרטון של יש"ע ואחרים), הוא במקרים שבהם יש שיפור מתמשך באיכות החיים ובעיקר בהשכלה ובהכנסה. כלומר, אם אתה רוצה להקטין את שיעור הפלסטינים באוכלוסיה, מוטב שתייטיב איתם ותבטיח את שילובם המלא באוכלוסייה.

    העובדה שהגידול הפלסטיני גדול מזה היהודי, נכונה גם ב"מזרח ירושלים" כפי שציינת, אבל אני לא מכיר נתון שמראה שהגידול שלהם נעשה מהיר יותר (או פחות) מאז הסיפוח (וכהרגלך העפת כמו-עובדות לאוויר בלי לתמך אותן). למעשה שיעור הגירושים של פלסטינים באמצעים חוקיים, אני משער, גדול הרבה יותר, בקרב אלו שגרים תחת שלטון עיריית ירושלים.

  35. דרול הגיב:

    **** נמחק בשל הערות גזעניות ****

  36. דרול הגיב:

    הטענה שהערתי איזושהי הערה היא שקר וכזב.
    שוב חשפתי את עליבות טענותיו של הכותב , לא מעבר לזה.

  37. פינגבאק: The Yesha Council Disengagement Plan | Truth from Eretz Yisrael

  38. פינגבאק: אימפריות נופלות, לאט | אמת מארץ ישראל

  39. Eyal הגיב:

    הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר: "עזה היא בוודאי חלק מארץ ישראל השלמה, ואין בהלכה שום חולק ומפקפק על כך. גבולות הארץ נכתבו בתורה מספר פעמים".
    הוא מוסיף שהפלשתים פלשו לארץ כנען בשלושה גלים. הראשון בתקופת האבות, השני זמן מועט לפני שפלשו אליה בני ישראל בתקופת יהושע (אזור עזה), והשלישי בימי השופטים (מעזה ועד עקרון!). ולמען הסר ספק הוא מבאר כי "מכל מקום, בוודאי שאין שום קשר בין הפלשתים ובין השבטים הערביים המתגוררים באיזור כיום, והמכנים עצמם פלסטינים".
    http://m.ynet.co.il/Article.aspx?id=4185221

  40. בינבה הגיב:

    נראה שלא היית רחוק!!
    ראש מועצת יש"ע לשעבר מבקש לספח את שטחי סי, ליצור מובלעות של הערים הפלסטיניות (לא כולל ירושלים) ולשכוח מרצועת עזה.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4193652,00.html

  41. Eyal הגיב:

    זה דף שחולק לתלמידי כיתה אל"ף בבי"ס במרכז הארץ:

  42. Eyal הגיב:

    המפד"ל מאמצת את תכנית ההתנקות מרצועת עזה, וקוראת לספח (כרגע חלקים) מהגדה המערבית: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fcmnx6gJwMc

כתיבת תגובה