המחבלים היהודים לא זקוקים לאלי ישי

האיש והא-סימטריה.

ההיסטוריה חוזרת או מה? כמו תקליט שבור, מציע שוב אלי ישי, השר מהשמיניה הגברית הסודית, פעמיים גבר בת"ז כפי שהעידה עליו אחת, לשחרר מהכלא מחבלים יהודים, שרצחו חפים-מפשע (ושקרבנותיהם היו ערבים). "למה" אתם שואלים? כדי "להמתיק", כלשונו, את טעמה של עסקת שליט. אם יהיו יותר מחבלים חופשיים, לפי ישי, כן ייטב ויימתק לנו, כלומר, לתומכי הטרור היהודי. אין ספק, רוח יהודית אמיתית מניעה את האיש שמחילתו לרוצחים עושה לו מתוק בפה.

ישי כבר הציע זאת בעבר, ונותר דביל היום כמו אז. באוגוסט 2008, לפני שלוש שנים, התפניתי להסביר אפילו למה זאת הצעה פסולה ומיותרת, כי מסתבר למרבה הצער שבכלל צריך להסביר, והדברים נותרו רלוונטיים:


יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, התנגד לשחרור האסירים בשבוע שעבר, מפני שאיננו כולל שחרור "מאוזן" של יהודים שביצעו טרור כלפי ערבים. תביעתו המיתממת של ישי מתחזה לבעלת היגיון טבעי: אם מדובר בפיוס בין לאומים, ואם משחררים את בני הלאום האחד כחלק מתהליך הכפרה, הרי שאין סיבה לא לשחרר גם את בני הלאום האחר, ובעיקר שהם בני עמך. "מחבל תמורת מחבל". אך למעשה, בעוד ש- 11,000 האסירים הפלסטינים, שרובם לא היו מעורבים כלל בפעילות טרור, יוותרו ברובם להינמק בבתי הכלא בישראל, האסירים היהודים שרצחו ערבים, בכלל זוכים שוב ושוב לחנינות והקלות.

הנה כמה דוגמאות:

  • בשנות התשעים הורשע נחום קורמן בהריגת ילד פלסטיני בן 11, במכות. הוא דרך על צווארו והכה בו בקת אקדח. הילד מת אחרי חודשיים של סבל, אך קורמן נדון רק לשישה חודשי עבודות שירות.
  • יורם שקולניק נדון למאסר עולם על רצח חשוד פלסטיני כפות, אך קיבל חנינה אחרי שבע שנים.
  • בועז מושקוביץ הרג פלסטיני בן 14, אך נדון רק לחמישה חודשי עבודות שירות ושנת מאסר אחת על-תנאי.
  • בשנות השמונים נתפסו חברי המחתרת היהודית, אשר רצחו שלושה סטודנטים ופצעו עשרות במכללה בחברון, ופצעו קשה מאוד את ראשי עיריות שכם וראמאללה. רק שישה מהם נשפטו בכלל על חברות בארגון טרור, וכל האחרים זוכו מניסיון רצח. בזה אחר זה, ותוך פחות משמונה שנים, יצאו כולם לחופשי.
  • באותן השנים ירה ניסן אישגוייב למוות בילד פלסטיני בן 13 וקיבל שישה חודשי עבודות שירות.
  • פנחס ולרשטיין (מוכר לכם?) ירה למוות בילד אחר, ונדון לארבעה חודשי עבודות שירות.
  • ישראל זאב ירה גם הוא למוות ברועה צאן פלסטיני ופצע את חברו (משום שעברו בסביבת ההתנחלות) ונדון לשנה וחצי.
  • משה לוינגר, המכונה רב, הרג פלסטיני בחברון, ונדון לשנה וחצי.

אלו הן רק כמה דוגמאות. למעשה, אין כמעט אף מחבל יהודי שגם קיבל עונש הולם וגם ריצה אותו בלי לקבל חנינה.

הקלות דומות לא פסחו גם על שוטרים וחיילים שחרגו בבוטות מ"טוהר הנשק":

  • רק השנה החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין את השוטרים שהרגו 13 פלסטינים אזרחי ישראל באוקטובר 2000.
  • בשנה שעברה החליטה המשטרה לסגור "מחוסר ראיות" את התיק נגד שוטר מג"ב, אשר ירה למוות בעביר ערמין, ילדה בת 10 (ביתו של פעיל שלום מוכר), וזאת למרות עדי הראייה הרבים שהיו במקום.
  • ב-1984 אנשי שב"כ רצחו  במכות (יעני בידיים, בלינץ' בחסות ומטעם) מחבלים כפותים. חרף ניסיונות הצנזורה, ושקרים וחבלה של אנשי השב"כ (בהם יוסי גינוסר ואהוד יתום, מוכרים למישהו?), העניין נחשף בסוף, ובתגובה נשיא המדינה חנן אותם מייד עוד בטרם הרשעתם.
  • אפילו האירוע המפורסם, שלכאורה פגע בצורה הקשה ביותר ב"טוהר הנשק" של הצבא, גם הוא נגוע באותה הצביעות והדלת המסתובבת: הטבח של 43 אזרחים, בהם נשים וילדים, בכפר קאסם, בידי שוטרי מג"ב ב-1956, אשר גם אותו ניסו להסתיר. וגם שם האשמים קיבלו חנינה אחרי 3 שנים. (יודעים איפה הם היום?).

יש כמובן דוגמאות נוספות למכביר. רוב החקירות (שב"כ, משטרה, צבא, מח"ש) על טרור יהודי נגד ערבים (על צורותיו המכובסות) בכלל לא מתקיימות, או נסגרות בלי העמדה לדין. מתוך המעטים שכן מגיעים להעמדה לדין, רוב הפושעים מזוכים או מקבל ענישה מגוכחת. ומבין המורשעים, הרוצחים מקבלים חנינות. אז מי צריך את ישי מלכתחילה?

סימטריה בין הסוס ורוכבו

ישי, שפעם השתייך למפלגת-מרכז לא-ציונית (שאפילו ישבה בממשלות פרס, ואח"כ רבין), מחבק מזה זמן את הימין הקיצוני, ומנסה לעשות סימטריה חסרת שחר בין האסירים הפלסטינים והיהודים. זה פשוט מגוחך: הפלסטינים הם תושבים חסרי זכויות אזרח, תחת שלטון צבאי, הנאבקים לעצמאות (וגם אם מיעוטם עושה זאת בטרור ונקם, הכובש והאויב הוא לא סתם שופט ומבצע בלתי-תלוי). לעומתם, היהודים בשטחים הכבושים, הם מתיישבים בשטח שאיננו חלק מן המדינה על פי חוק, בחסות הצבא, ואינם קרבנות אלא חומסים. ובעוד שהפלסטינים נכלאים אפילו באשמת איסוף תרומות לנכים, עשיית נפשות לאיסלאם, חברות בארגון צדקה, הפגנה, או הפצת חומר המתנגד לכיבוש; הרי שהיהודים בקושי נחקרים, נשפטים, מורשעים או נאסרים על מעשי אלימות טרוריסטיים ברורים. היחס אליהם נע בין קריצת/העלמת עין לבין הנצחה ע"י המדינה כגיבורים.

לאמיתו של דבר, הגורם המשותף היחיד ביחס ובענישה של המחבלים היהודים והפלסטינים הוא שכשהם נכלאים, שניהם מגיעים אל בתי הכלא הישראליים. וזוהי בסה"כ נקודה נוספת של חוסר סימטריה: האסירים היהודים אינם שבויים אצל הפלסטינים, כמו הפלסטינים שמוחזקים בישראל; ובניגוד לכ-2,500 משפחות פלסטיניות, משפחותיהם של המחבלים-האסירים היהודים, אם הם כבר נכלאים, יכולות לפגוש אותם כל הזמן בכלא ובחופשות, לפחות עד לחנינה. וכפי שמלמד הניסיון, גם היא לא תאחר לבוא.

המסר שרוצה לשלוח ישי לאנשי הימין הקיצוני הוא שאם יהרגו ערבים, הוא כבר ידאג להם, בניגוד גמור לדרך היהדות, המוסר או הצדק. כדאי להזכיר לו שההיסטוריה מוכיחה שהם למעשה בכלל לא זקוקים לעזרתו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה +כול הנושאים, מידע נטו. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

20 תגובות על המחבלים היהודים לא זקוקים לאלי ישי

  1. חיים הגיב:

    פוסט מצויין. לפי מיטב זכרוני יוסי גינוסר לא היה מעורב ברצח המחבלים בקו 300, אלא היה שותף להטעיית ועדת החקירה ובית המשפט ולנסיון להפליל את יצחק מרדכי ברצח.

  2. Ofer N הגיב:

    אכן פוסט מצוין. גם לי לא ידוע על מעורבותו של גינוסר בפרשת קו 300. ידוע לי על מעורבותו בפרשת עיזאת נאפסו, קצין צה"ל הצ'רקסי שנכלא על לא עוול בכפו, לאחר שגינוסר גרם להפללתו.

  3. Eyal הגיב:

    יתוקן.
    אגב, המגיבים מוזמנים להוסיף עוד, כי יש עוד לא מעט לצערנו.

  4. achosen1 הגיב:

    ואם ישראל הייתה ממצה את הדין עם מפגעים יהודים והפלסטינים היו קצת פחות מסכנים אז ההצעה של ישי הייתה הגיונית?

  5. Eyal הגיב:

    כמובן שלא. אין כל סימטריה. במה דומים כלואים שנשפטו בהליך יחסית הוגן ע"י המדינה שהם אזרחיה, והורשעו ברצח; לאלו ש"נשפטים" ונכלאים ע"י האויב (ואפילו יהיו מקצתם פושעי מלחמה)? האם אפשר להשוות קטין שהתרים לארגון לבגיר שרצח במכות ילד? ובמה עוזר שחרור של יותר חלאות מהדרוש? ההדגשה שבנוסף לא-סימטריה הם משוחררים ממילא היא קל וחומר, חטא על פשע.

    הסיבה היחידה שיש לשחררם היא חנינה כוללת לכלל או מרבית האסירים (שבהחלט רצויה מתישהו), ועוד יותר – מעבר לכליאה משקמת (כמו שמתחילות חלק ממדינות סקנדינביה, בעקבות ממצאים על הקטנה כמעט מוחלטת של מי שחוזרים לפשוע), כי כרגע בתי הסוהר הם פשע בפני עצמו.

  6. achosen1 הגיב:

    משהו הטריד אותי בקריאה הראשונה של הפוסט, ועכשיו בקריה השנייה קצת קשה לי לשים עליו את האצבע.

    אני חושב שמה שהטריד אותי היה שאני רואה את העיוות בהצעה של אלי ישי בזה שהוא רואה את תפקידו כדחיפת האינטרס של "היהודים" נגד האינטרס של "הערבים" תוך התעלמות מכל הרעיון של ניהול מדינה מודרנית ובפרט מכך שהמערכת שהוא בין העומדים בראשה היא שהחליטה שיש אינטרס לכלוא את המפגעים היהודים. אי השוויון באכיפה וביחסי הכוחות הוא רק סימפטום כמעט שרירותי של אותו עיוות, וקיומו או אי קיומו לא משנה את שורש העיוות. אבל במחשבה שנייה, זה שאי השוויון הוא רק הסימפטום לא בהכרח הופך אותו לפחות חמור… עד כאן הגעתי בינתיים.

  7. Eyal הגיב:

    נייס. אני חושב גם שהוא (ופוליטיקאים רבים) לא בהכרח שמים מולם את האינטרס של היהודים (ובטח לא מנתחים אותו, כי זה בטח לא האינטרס היהודי או הישראלי), אלא את האינטרס הפוליטי קצר המועד. רווח פוליטי.

  8. achosen1 הגיב:

    זה ברור, אבל חשבתי שאנחנו משחקים בכאילו, אחרת כל הפוסט הזה והכתיבה הפוליטית בכלל היא חסרת טעם

  9. achosen1 הגיב:

    ויותר ברצינות, ברור שברמה הפרסונאלית מדובר לרוב באינטרסים. הדיבור על האידיאולוגיה שאותה מבטא ישי – במקרה זה – לא בהכרח מתייחס להשקפת העולם הנקודתית שלו אלא לזרם מופשט בחברה, שאותו הוא מייצג

  10. דרול הגיב:

    יש יותר משמץ של הטעיית הציבור בכך , שאתה מסתיר את העובדה ששקולניק נשפט על שהרג מחבל שנלכד בניסיון לרצוח ילדים יהודים בישוב סוסיא. העונש המפלצתי הוטל עליו בהתערבות המחלקה היהודית של השב"כ , בהמלצת הטירוריסט הממשלתי אבישי רביב , מתוך מחשבה מוטעית שהתעללות בשקולניק ובמשפחתו תגרור תגובות קיצוניות ממתישבי האזור , מה שיהווה סיוע לתעמולת הבחירות של ממשלת אוסלו , שעמדה לפני ריסוק אלקטורלי בבחירות 1996. גם "המחתרת היהודית" היא פנטזיה של העיתונות. מדובר באירועים בודדים שנמתחו על פני 7 שנים ושבוצעו על ידי אנשים שבדרך כלל לא הכירו כלל זה את זה ובמפגיע פעלו באופן עצמאי . הדימיון של התיקשורת הפך את ההתרחשויות האלו למחתרתי.

  11. Eyal הגיב:

    שקולניק רצח בתשע יריות אדם כפות. חשוד. בעברית זה נקרא רצח, והאיש הורשע מעל לכול ספק. מאסר עולם על רצח ממש איננו עונש "מפלצתי", אולי רק ביחס לרצח ערבים. מאסר עולם הוא למעשה עונש הקבוע בחוק לרצח, וגם בפועל: "מאסר העולם הוא העונש הרגיל המוטל על רוצחים, ורק בנסיבות מיוחדות אין המורשע ברצח נידון לו" ואמור להיות 20 שנה.

    עונשו של שקולניק קוצר ע"י הנשיא. פעמיים. ואח"כ שוב ע"י ועדת השחרורים, וזאת על אף התיקון לחוק-יסוד: נשיא המדינה הקובע בסעיף 29(א) שוועדת השחרורים לא תמליץ על עונש של פחות מ-30 שנה. ואם לא די בכך, אז בסוף גם התנאים המגבילים לשחרורו צומצמו לאחר שנה.

    מקורות: (א) (ב) (ג) (ד)

    אשר למחתרת היהודית, מה זה משנה בכלל אם היו התארגנות או לא, לעובדה שרוצחים ופושעים לא ריצו עונש הולם? אכן, פעילי ימין טוענים תכופות שהם לא היו מחתרת, למרות שידוע שההתארגנות "הוקמה", התייעצה ברבנים, ותכננה פעולות טרור מורכבות. גם אם לא היו מקשה אחת, וכמו בכל ארגון טרור לא הכירו זה את זה, למיטב הבנתי הם כן היו התארגנות, בעיקר אם בוחנים את אופן תפיסתם.

    מקור

    כל זה כמובן בכלל לא רלוונטי לקלות המטורפת של הענישה והחנינות, כי הענישה בחוק הישראלי היא אינדיווידואלית לכל פושע, וכאן יש ניסיונות רצח, חבלה ורצח.


    אבל הכי חשוב, כפי שהבהרתי בתנאים לתגובות, לא אגיב לכל שטות שמישהו כותב פה בלי הוכחה, ולא אתן לכל שטות במה. במיוחד כמו "התערבות המחלקה היהודית של השב"כ"; "המלצת הטרוריסט הממשלתי אבישי רביב"; ו"כדי לסייע לממשלת אוסלו". עם כל הכבוד לתיאוריות הקשר באשר לשב"כ, להחליט שהם הכריעו מה תהיה החלטת בית המשפט, או יצילו ממשלות כאלו ואחרות, דורש הוכחה. אפילו הוכחה רצינית. אם אתה לא רוצה להפוך מדרול לטרול, כתוב בבקשה תגובות ענייניות, מנומקות ומתומכות.

    כאילו שאם באוסף השטויות ששרבבת לכאן היה ממש, אז הרצח היה מוצדק, או שההקלות בענישת המחבלים היהודים היו מוצדקות.

  12. שאול סלע הגיב:

    שמות נוספים

    ישראל לדרמן

    ישראל לדרמן נולד בישראל בשנת 1936. תושב ירושלים. ב-5 באפריל 1978 היה בשירות מילואים של הג"א במזרח ירושלים. יום קודם לכן נרצח במקום חברו ליחידה על ידי פלסטינים. לדרמן הגיע לצומת מוזיאון רוקפלר ושם רצח פלסטיני בן 20, סמיר טחאן. הוא נתפס וטען שפעל מתוך הגנה עצמית אך עדותו הייתה מרובת סתירות. הועמד לדין בבית דין צבאי ושם נידון ל-20 שנות מאסר. לאחר ערעור הופחת עונשו ל-10 שנים. לאחר מכן הפחית הרמטכ"ל רפאל איתן את עונשו לשלוש שנים. בפועל ישב בכלא הצבאי כשנתיים. בנו של טחאן (שנולד לאחר הרצח) תבע את לדרמן בבית משפט אזרחי.

    גורמים שונים ובהם יוסי שריד ואורי אבנרי התקוממו בזמנו על הענישה במקרה זה בטענה שהייתה קלה מידי. לדרמן הוחזר לאחר מאסרו לשירות מילואים ובשנת 1985 הניף את דגל ישראל על הר הבית, שוב, בזמן מילואים במקום. על כך נעצר לכמה ימים. בשנת 1988 חטף תינוק פלסטיני בבית לחם ולאחר מכן תקף חייל. על כך נידון למאסר על תנאי. באוקטובר 1996 בעת שח"כ יעל דיין ביקרה בחברון שפך עליה לדרמן כוס תה חם‏[10]. על כך נידון לשלוש שנות מאסר והוגשה נגדו תביעת פיצויים אזרחית. בעבר היה פעיל בתנועת כ"ך והיה בין מועמדי מפלגת מולדת לכנסת.

    הפלישה ללבנון עקב פיגוע בכביש החוף 1978

    שתי פרשיות של הרג שבויים התרחשו במהלך המבצע. במקרה אחד, סגן דניאל פינטו, עינה ורצח בחניקה ארבעה כפריים לבנוניים והשליך את גופותיהם לבאר מים. הוא הועמד לדין באשמת רצח שבויים ונגזרו עליו 8 שנות מאסר. הרמטכ"ל רפאל איתן המתיק את העונש לשנתיים מאסר. במקרה השני, הורשע סגן-אלוף אריה שדה בהריגת שבוי. הודות לחנינה של הרמטכ"ל ושל נשיא המדינה נקצב עונשו ל-8 חודשי מאסר[14].

  13. דרול הגיב:

    הכי חשוב הוא שאתה מתעלם מכך ששקולניק ירה במי שהתכוון לרצוח ילדים יהודיים.
    לגבי רביב , יש לי מקורות מצויינים , הייתי איתו בקשר כמעט יומיומי באותה תקופה , לרגל תחקיר שעשיתי בעיניינו בשביל עיתון הסטודנטים חברי ההסתדרות.
    זה היה שלוש שנים לפני שנחשף תפקידו בשב"כ.

  14. Eyal הגיב:

    כאמור, זה שאדם הוא חשוד, ולא משנה כרגע במה, גניבה אונס, או רצח, לא נותן לעוברים ושבים זכויות לרצוח אותו. אם כבר מה שיש לנו כאן זה חשוד אחד עם כוונה/ניסיון-לרצח, ואחד שהורשע ברצח של ממש, וההיררכיה בין העבירות הפוכה מזאת שאתה מנסה לתאר.

    ועם כל הכבוד לקשריך עם אבישי רביב, ואפילו למה שהוא אומר ויודע, זה עדיין לא מוכיח או תומך באף אחת מהטענות שהזכרת.

  15. Eyal הגיב:

    שר המשפטים, יעקב נאמן, נכנע ללחץ הימין הקיצוני, והורה למשרדו לבדוק אפשרות לשחרור מחבלים יהודים:
    http://news.walla.co.il/?w=%2F0%2F1875396

  16. Eyal הגיב:

    עשו לינץ' בערבים: המשטרה איבדה את הרישומים
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4311064,00.html

  17. פינגבאק: ריצ'רד סילברסטיין חשף את זהות השוטר שירה בסלומון טקה: הפוסט החסום מישראל – בעברית | אמת מארץ ישראל

  18. פינגבאק: ריצ'רד סילברסטיין חשף את זהות השוטר שירה בסלומון טקה: הפוסט החסום מישראל – בעברית | אמת מארץ ישראל

כתיבת תגובה