לאובמה הישראלי יקראו אוסאמה

אובמה, אוסאמה. להעיז לחלום.

לאובמה הישראלי יקראו אוסאמה,

או סובחי,

או אולי יקראו לה מהא.

ויום אחד, במהלך הקמפיין, מול המון רב, מגוון ונרגש, יינשא אחד מנאומיו/ה החשובים:

————

יש לי חלום, שבו יום אחד נעמוד אזרחי הארץ כולם, על אמונות משותפות וניתן להן חיים: "פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; מדינה המושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום; מדינה המקיימת שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת גזע ומין; מדינה המבטיחה חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; מדינה הנאמנה לעקרונות מגילת האומות המאוחדות." יש לי חלום שיום אחד על גבעותיה הירוקות של אשקלון, היא מג'דל שנחרבה ב-1951, יוכלו בניהם של לוחמים לשעבר להתיישב יחדיו לשולחן האחווה. יש לי חלום שיום אחד אפילו עזה, ירושלים או רמלה, הבולטות בגזענות ואפליה, תהפוכנה לנאות מדבר של חופש, שלום וצדק. יש לי חלום שילדיי יחיו יום אחד במדינה שבה הם לא יישפטו על פי דת הוריהם ושפת אימם, אלא על פי טיב אישיותם.

בחלום הזה לא ייבחן עוד גודלו של יישוב בגלל זהות תושביו, כי נגור כל התושבים יחד ולא לחוד, והארץ תחבק את כולם. בחלום הזה יהודי לא יפחד ממילה בערבית, וערבי לא ייעלב ממילה בעברית, כי כולם ידברו זה את שפתו של זה, ויכירו במקום לחשוש. בחלום הזה לא נספור עוד תינוקות, אלא נגדל אותם ביחד. בחלום הזה, במקום לעסוק בסמלים השייכים רק לחלקנו, המדינה תתרכז בתוכן ובמהות ותמלא את תפקידה לספק צדק ואושר לכולם. לכולם. בחלום הזה גם ערבים יוכלו לרכוש השכלה גבוהה בשפת אימם, ולא יהיו עוד חסמים אתניים, עדתיים, מגדריים או מעמדיים להשכלה כזו, ואנחנו אף נעודד אותה ונוזיל אותה.

זה חלום על היום שבו תהייה דאגה לכול החלשים בחברה, לא רק כשהם מופגזים או כשהם יהודים. יום בו נכיר בזכות כל אדם לעבודה ולקולקטיב. ביום הזה אנשים מרעננה ישמחו לעבור גם אל באר שבע או קריית שמונה, כמקום משגשג ושקט, וכמו בשבדיה, גם אצלנו, פשוט לא יהיו עניים. יום בו נמצא מקום מכובד לדת, באשר היא, אך גם את החירות להיות חילוני בבחירות הנישואין, הקבורה והמרת דת. אנשים מסוגים שונים יאהבו זה את זה, ויתחתנו אלה עם אלה. ביום הזה הצבא יהיה קטן וכפוף למדינה, ולא גדול ומכתיב לממשלה. ביום הזה נשים לא ירגישו מאוימות או מוטרדות, ברחוב או בעבודה, והן תוכלנה למצוא חלק שווה בבניית החברה. נכים, זקנים, מיעוטים ומהגרים יתגאו להשתייך אל החברה הזו. בחלום הזה לא נכלה את משאבי הארץ ואת יושביה, כי אם נטפח את הסביבה הטבעית ואת הקשר עם השכנים, ונשפר אותם למען הדורות הבאים.

בחלום הזה נהייה אזרחים באמת.

ובנאום ההכתרה נפריח יונים,  במקום לירות בתותח.

אם היו אומרים למרטין לותר קינג, "זה רק חלום", "תתעורר סמולני, תתפקח" – לא היינו מגיעים ליום שבו בראש המעצמה החשובה בעולם עומד אדם שחור. היום אומרים לי "היהודים רוצים התנחלויות ורוב יהודי ולא שלום", או "הערבים רוצים רק אלימות ונקמה". ולכם אני אומר –  זה אפשרי וזה בידינו. וכמו שאמר יהודי חשוב פעם, אשר חזה מדינה שבה כל אחד "רשאי להיות בה לחבר, בלי כל הבדל לאום או דת":

אם תרצו, אין זו אגדה.

אתמול בוושינגטון

אתמול בוושינגטון

אני זוכר את הבוקר בו אובמה נבחר. במכולת השכונתית התגודדו חברים לצפות ברגעים מרגשים של ההיסטוריה האמריקאית. קניתי לחם וחלב ועמדתי עם השכנים הנרגשים, רובם "מזרחיים" (נקרא לזה ככה כרגע) וגם אני התרגשתי. היה משהו מחשמל ואמיתי ברגע הזה. צפינו אל המרקע ביחד, ואז הרהרתי בקול "מתי גם לנו יהיה ראש ממשלה שחור?"… הם הנהנו להסכמה… "או מזרחי?" הוספתי. הם הסתכלו עליו בתקווה. ואחרי פאוזה קצרצרה, המשכתי "או ערבי". אז המבטים המבינים התבלבלו והתחלפו מיד בגבות מורמות. "אני לא חושב שאני רוצה ערבי ראש ממשלה" אמר אחד מהם.

איזו ראייה טובה יותר צריך כדי לדעת שמאבקם של הערבים בישראל עוד רחוק מאובמה משלנו.

“We cannot help but believe that the old hatreds
shall someday pass; that the lines of tribe shall soon dissolve.”

         President Barack Obama

——-

أوباما الإسرائيلي سيكون أسامة

أوباما الإسرائيلي سيكون أسامة,

أو صبحي,

أو ربما تكون مها.

وفي أحد الأيام , خلال حملته الأنتخابية, أمام جمع متعدد ومتأثر, سيلقي خطابا مهما:

عندي حلم, وحسبه بأحد الأيام سنتكاتف مواطنو البلاد كلنا, حول قناعات مشتركة ونصب بها روح الحياة:  « تطوير البلاد لصالح كل قاطنيها, دولة مبنية على أسس الحرية والعدل والسلام, دولة بها مساواة حقوق اجتماعية وسياسية تامة بين كل مواطنيها دون فرق في الدين, العرق أو الجنس. دولة تضمن حرية الدين, الضمير, اللغة, التربية والثقافة. دولة مخلصة لمبادئ وثيقة الأمم المتحدة ». (من وثيقة الإستقلال الإسرائيلية – المترجمة). عندي حلم أنه بيوم من الأيام على تلال أشكلون الخضراء, والتي هي مجدل عسقلان التي تم تدميرها في ١٩٥١, سيجلس أبناء مقاتلون سابقا حول مائدة الأخوة. عندي حلم أنه بيوم من الأيام حتى لو غزه, القدس أو الرملة البارزات في العنصرية والتمييز, سينقلبن إلى واحات حرية, سلام وعدل. عندي حلم أن أولادي سيعيشون يوما ما في دولة لا يتعاملون بها معهم حسب دين والديهم أو لغتهم الأم وإنما حسب شخصيتهم.

في هذا الحلم لا يتم تقييم حجم بلد ما حسب هوية ساكنيها, لأننا سنسكن كلنا كمواطنين معا وليس على حدة,ٍ والبلاد ستحتضن الجميع. في هذا الحلم لن يخاف اليهودي من كلمة بالعربية, والعربي لن يهان من كلمة بالعبرية, لأننا جميعا سنتكلم أحدنا لغة الآخر, ونتعرف بدل أن نوهم. في هذا الحلم لن نعد المواليد أنما نربيهم معا. في هذا الحلم وعوضا عن الانهماك برموز مقصورة فقط على قسم منا, ستنهمك الدولة بالفحوى والماهية وتقوم بدورها لإحلال العدالة والسعادة للجميع. للجميع… في هذا الحلم سيستطيع العرب أيضا تحصيل تعليم عالي بلغتهم الأم ولن يكون هناك حواجز أثنية, طائفية, جنسوية أو طبقية لتحصيل العلم, أنما سنشجع ذلك ونخفض التكاليف.

هذا حلم عن يوم يكون به اهتمام بكل الضعفاء في المجتمع, وليس فقط حين يتم قصفهم أو لأنهم يهود. يوم سنعترف به بحق كل إنسان في العمل والإطار الجماعي. في هذا اليوم سيسر الناس من رعنانا (خربة عزون) بالانتقال إلى بئر السبع أو كريات شمونة (الخالصة), لمكان مزدهر وآمن, وكما في السويد, عندنا أيضا لن يكون فقراء. يوم سيكون به مكان قدير للدين, أي دين, ولٰكن أيضا مكان للحرية أن تكون علمانيا وأن تختار شكل الزواج, القبر وتغيير الدين. أناس من أجناس مختلفة سيحبون أحدهم الآخر وسيتزوجون أحدهم الآخر. في هذا اليوم سيكون الجيش صغيرا وتابعا للدولة, وليس كبيرا ويملي للحكومة. في هذا اليوم لن تشعر النساء أنهن مهددات في الشارع أو في مكان العمل, وسيساهمن بشكل متساو في بناء المجتمع. المعوقون, العجزة, الأقليات والمهاجرون سيتفاخرون بالانتماء لهذا المجتمع. في هذا الحلم لن نجهزعلى ثروات البلاد وقاطنيها, وإنما نرعى البيئة الطبيعية والعلاقة مع الجيران ونحسنها من أجل الأجيال القادمة.

في هذا الحلم سنكون مواطنين حقا .

وفي خطاب التنصيب سنطير الحمام ولا نضرب بالمدفع.

لو أنهم قالوا لمارتين لوثر كينغ, ىأنه لمجرد حلمى, ىأصح يا يساري عبيط, فكرى- لم نكن وصلنا ليوم يكون به حاكم أعظم دولة بالعالم هو أسود. اليوم يقولون لي: "اليهود يريدون استيطان وأغلبية يهودية وليس سلام", أو "العرب يريدون فقط العنف والانتقام". ولكم أنا أقول- أنه لممكن وبأيدينا. وكما قال مرة يهودي مهم, الذي تنبأ بدولة «يستطيع أي فرد أن ينتمي أليها دون فرق بالقومية أو الدين»:

أذا أردتم فهذا ليس بأسطورة.

ترجمة: أ.عثأمنة
פוסט זה פורסם בקטגוריה +כול הנושאים, ישראל והעולם הגדול, פלסטינים אזרחי ישראל, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

39 תגובות על לאובמה הישראלי יקראו אוסאמה

  1. פינגבאק: המבוקש מס' 2

  2. חנן הגיב:

    במצב של שלום אמיתי, עם ביטחונות ברורים לקיומה של מדינת ישראל לביטחון אזרחיה ולאופיה היהודי [קריא, כל עוד העולם מתנהל עפ"י לאומים ועפ"י גבולות וזכויות לאומיות], אין לי שום בעייה עים ראש ממשלה ערבי

    עים כל הכוונות הטובות ולצערי, נצטרך להמתין עד שיתמלאו התנאים הנ"ל

    לחילופין, אם נמשיך בכיוון הנוכחי, אנו עשויים להגיע למצב שבו יהיה רוב ערבי במדינה לפני שסוכמו הביטחונות הנ"ל ואז הברירות תהיינה קשות הרבה יותר

    אישית, אים אצטרך חס וחלילה לבחור בין דמוקרטיה לבין מדינה יהודית, אבחר בדמוקרטיה

  3. פינגבאק: אגם ירוק » ארכיון הבלוג » לאובמה הישראלי יקראו אוסאמה (אייל ניב)

  4. ירדן הגיב:

    חנן: לי זאת נראית האפשרות היחידה.
    אישית, אני מעדיף מדינה דמוקרטית בלבד על כל מדינה אחרת. יהדות זו דת, לא צורת שלטון.
    אייל, העברתי את הנאום שלך לבלוג שלי עם קרדיט. אם מפריע לך תגיד :)

  5. תמר הגיב:

    אמן!

  6. חיים הגיב:

    אובמה הישראלי יהיה, כמובן, ראש הממשלה הספרדי הראשון בישראל. שאול מופז? סילבן שלום? מאיר שטרית?

  7. אייל ניב הגיב:

    מופז שלום ושטרית הם ההפך מאובמה, כי הם שמרנים שרוצים להגביל את המיעוט, ולא שוויון. אובמה הוא ההפך, הוא מכיל, לא מדיר. הפעולה הראשונה שלו הייתה להתחיל בסגירת גוואנטאנמו. האם אחד מהם יסכים לסיום העינויים בישראל? עד היום ישראל סירבה. ובמיוחד מופז יסרב. צפה ב"מיליון קליעים באוקטובר"
    http://tinyurl.com/8knkkt
    האיש הוא לא סמל השלום, לשון המעטה.

  8. חיים הגיב:

    הספרדים הם מיעוט מקופח בישראל, כידוע, ושטרית הוא שמאלני למדי במונחים ישראלים (כמובן שמנקודת המבט של חד"שניק הוא לא, אבל מנקודת מבט אובייקטיבית – קרי, איזה אחוז מהאוכלוסיה נמצא מימין לו ואיזה אחוז משמאל לו, הוא כן).

    בכל מקרה אובמה הוא סמל בגלל צבע עורו ולא בגלל עמדותיו, באותה המידה בסצנריו בו קונדי הייתה מועמדת הרפובליקנים היינו שומעים את אותן הזמירות לגביה.

  9. אייל ניב הגיב:

    גם רייס ופאוול היו שחורים. אובמה לא רק שחור, הוא גם מביא מסר אחר. מסר ששטרית לא היה מסכים לו במונחים של ישראל: כל היושבים בארץ זכאים לתנאים שווים ככול הניתן, צמצום פערים כמחויבות המדינה ובאמצעות התערבות המדינה (ההפך ממה שעשה שטרית כשר אוצר), הגדלת המיסים והתועלת מהם, ושמירה על ביטחון, אך לא מתוך פשרה על זכויות אדם והסתה כלפי "האחר".

  10. לא מזגזג הגיב:

    תראה אייל ניב – אני מסכים כמעט עם כל מה שרשמת לעיל … אבל כמעט :)

    חיים – אכן כמו שאמרת, קונדי ופאוול כנשיאים (שהם דרך אגב אחת ההצלחות הגדולות של בוש בקידום מיעוטים – ועל זה מגיע לו שאפו) היו יוצרים אותה התלהבות.

    למיעוט המזרחי בישראל יש הרבה מה ללמוד מהלחימה הבלתי מתפשרת של השחורים בארה"ב לשיוויון ומיגור האפליה, אבל בעזרת השם – גם זה יבוא בסוף

  11. עפרה הגיב:

    מאמר נפלא ומתבקש. תודה אייל.

  12. רועי הגיב:

    אייל, כמה שאני רוצה שבאמת יבשילו התנאים לכך, אך בכל זאת, אובמה אינו בן מיעוט שרואה עצמו בן לאום שנמצא במצב מלחמה עם ארה"ב.
    עברו עשרות שנים מאז ביטול העבדות עד שד"ר קינג יכול היה להילחם על זכותה של אישה לשבת באוטובוס היכן שרצתה. עוד כמה עשורים עברו מאז ועד לרגע ההיסטורי הזה.
    פיוס קודם – ויקח זמן עד שהצדדים יבינו שהוויתורים לא יחסלו אותם ושיש פתרון שמקנה לשניהם בית לאומי, או הגדרה עצמית, או איך שתקרא לזה – ואז יש סיכוי לחלום כזה להתגשם.
    אני לא אומר שעד אז צריך להיות אפרטהייד. צריך לעשות מאמץ כביר על מנת לחתור לשם. זה יקרה לאט לאט, אם תמשיך לכתוב – והלוואי שגם פלסטינים שמאלנים כמוך (לא כמו שטרית) היו כותבים – עד שהדברים יקלטו (אה, וכן, צריך גם פתרון שיקנה הגדרה עצמית לשני עמים הרואים עצמם בני אותה ארץ – דעתי היא שמדינת כל אזרחיה אינה מקנה לאף צד את הפתרון המיוחל, ונראה שדעתך היא ששתי מדינות גם הן אינן פתרון צודק).
    אגב, מה לגבי נשיא יהודי למדינת פלסטין? נשמע הזוי, הא?

  13. אייל ניב הגיב:

    יקירי, יש הרבה יותר שמאל בקרב הפלסטינים מאשר בישראל.

    לגבי נשיא יהודי ב"פלסטין" (לכשתקום, אם אי פעם תקום) אני מניח שזה חזון ראוי (ובמיוחד אם היא קיימת כבר 60 שנה). עם זאת, אני מעריך שהם לא ירצו להישאר מטעמי מעמד, זלזול ופחד.

    ויש גם אפשרות שהכול זה אותו הדבר. זה נשמע היום הזוי קצת, אבל בלי לחלום, אין חזונות:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/797890.html

  14. אייל ניב הגיב:

    זה לא בהכרח החזון שלי, כן, רק שהוא אפשרי וצריך לחשוב על הכול. היום אנחנו אפילו לא מדברים על זה.

  15. אייל ניב הגיב:

    ולקינוח, נוסף הטקסט בתרגום לערבית, אני מזמין את הקוראים הערבים לספר אם יש או אין נכונות לפשרה אצלם.

    أضافت الترجمة للغة العربية, وهذه دعوة وفرصة للعرب ليكتبوا أرائهم للقراء اليهود إذا بدهم هذا الحلم للسلام أم لا. (باللغة الإنجلزية أفضل طبعا)…

  16. ירדן הגיב:

    אייל – אני דווקא מאוד בעד. לאחרונה אני שותף בויקידיון על הסכסוך הישראלי פלסטיני וניסיתי לגבש את הרעיון מעט:
    http://israpale.wiki.co.il/index.php/מדינת קנטונים_עם_דמוקרטיה_ישירה_בדומה_לשוויץ
    אשמח אם תרצה להשתתף בויקידיון.

    פיתרון מדינה אחת עם קהילות נראה לי הרבה יותר הגיוני מאשר מדינת דת. שלא לדבר על זה שזה עובד יופי בשוויץ. במיוחד שהברית הזו מחזיקה מאות שנים תוך שהלאומים של הקבוצת בשוויץ מנהלים מספר לא קטן של מלחמות.

    לטענה שלך שיש לפלסטינים יותר שמאל מאצלנו הייתי רוצה לראות גיבוי. גם כדי להאמין וגם כדי להעביר את זה הלאה. עוד לא יצא לי לראות הפגנות נגד פיגועים או ירי רקטות עלינו.

  17. אייל ניב הגיב:

    ירדן, הרעיון מעניין, ותמיד טוב לדון ולהרחיב ידע מאשר להשתלח בטוקבקים. עם זאת, צריך לחשוב, אם זה פרויקט משותף לכל יושבי הארץ, הוא לא יכול להיות בעברית, כשם שאינו יכול להיות רק בערבית. כל הדברים צריכים לבוא לידי ביטוי באופן ששני הצדדים יוכלו להתבטא ולהביע בו דעה, גם אם לא תצא מזה הסכמה.

  18. אייל ניב הגיב:

    אה, אני גם חייב תשובה לגבי השמאל הפלסטיני. כמובן ש"שמאל" זה עניין של הגדרה. אני חושב שמי שמוכן לקבל שתי מדינות על בסיס הקו הירוק ורוצה פיוס הוא שמאל מדיני אצלם, וזה מעולם לא ירד מ-50% גם בסקרים המחמירים ביותר. יש על כך מחקרים של האוניברסיטה בשכם, וגם של אוניברסיטאות בישראל (בעיקר מכון טרומן בעברית והמכון לחקר השלום ומדד השלום באונ' ת"א). המקור הקל ביותר (באינטרנט) זה "מדד השלום", אבל יש לי עוד אם באמת תרצה.

    חוץ מזה, כל שיחה שהייתה לי עם פלסטיני, מכול פלג, או בלי פלג, להוציא נערים בגיל עשרה, הגיעה לזה שדי כבר, רוצים לחיות, רק באופן הוגן ושווה. אתה מוזמן לנסות בעצמך, ברשת או פנים אל פנים.

    אגב, למרות שאין הפגנות "להפסיק את הפיגועים" דעת הקהל הייתה מאוד עוינת אותם בערך ב-2003 (אני יכול לבדוק אם תרצה בדיוק, אחוזים, מה השאלות , המקור, היקף הסקר והתאריכים). זו הייתה סיבה מאוד מרכזית בהודנה החד-צדדית של חמאס כלפי פיגועי התאבדות בתוך ישראל, שהחזיקה טוב מאוד עד 2008, ושם בעקבות הרג רב של אזרחים הם בחרו "להגיב" (ביטוי מזעזע, הכוונה כמובן לנקום).

  19. יריב מ הגיב:

    אף פעם לא חשבתי ככה על השמאל הפלסטיני. אכן מאיר עיניים.

  20. ירדן הגיב:

    מעניין.
    בעניין הפרוייקט. בעיקרון הויקידיון בעיקר מכוון לדיון בתוך החברה הישראלית אבל אני מאוד אשמח לדיון בין יושבי הארץ. איך לדעתך אפשר לקיים דיון כזה?
    פשוט אני לא ידוע עד כמה יש גישה למחשבים ואינטרנט בקרב הפלסטיני, הניחוש שלי שלא הרבה. אתה אומר שהשפה צריכה להיות שפה משותפת ולא עברית או ערבית, אבל אם כל הצער שבדבר, עברית היא כנראה השפה הכי מדוברת בארץ מאחר והערבים יותר יודעים עברית מאשר שהעברים יודעים ערבית. אז באיזו שפה כבר נדבר?

  21. לא מזגזג הגיב:

    אייל – אתה חושב שאותם נערים בגיל העשרה שמעדיפים מלחמה נצחית על שלום ושלווה הם תוצר של הורמונים גרידא? או שמא אנו מתחילים לראות את הפירות של חינוך אסלאמיסטי פונדמנטאליסטי לשנאת האחר (מערב? ישראל?)?

    זה מה שמפחיד אותי – ברור שאתה תשנא את מי שהרס לך את הבית, והרג לך חברים ומשפחה. זו גם הסיבה שישנה התגברות של שנאה באופן יחסי בחברהה יהודית בישראל כלפי ערבים מאז פיגועי ההתאבדות ב 93, אבל אם האופציה היחידה שתקבל בטלווזיה של החמאס ובבתי הספר היא שעדיף למות כשהיד גאה מאשר לבחור בשלום משפיל – אנחנו בבעייה … אם גיבורי התרבות הם אלה שמתאבדים בשם אללה ולא אלה שחותמים על הסכמים, אנחנו בבעייה … אם מילותיו האחרונות של "פרפור" לילדי עזה הם – תמותו כשהידים, אנחנו בבעייה.

    איך מתמודדים עם חינוך מתוכנן לשנאה? האם יש דרך לדרוש מהקהילה הבינ"ל לפקח על תכני החינוך בעזה? האם זה בכלל אפשרי? האם ויתרנו מראש על עידוד הפלורליזם שבעזה? על הדרישה לשמירה על זכויות הילד? על זכויות אדם? על תקשורת חופשית? על בחירות דמוקרטיות?

    האם ויתרנו על זה מראש … האם אנו יכולים לאפשר לעצמנו להתעלם מכך?

    מה אתה חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות (אם בכלל) כדי לפתור את הסוגיות הקריטיות האלה?

  22. ירדן הגיב:

    לא מזגזג – יש לך הוכחות למה שאתה טוען לגבי חינוך פלסטיני? אני אשמח לראות.

  23. אייל ניב הגיב:

    תשמע, רוב מה שאני ראיתי שטענו שהוא "הסתה" (ופרפור זה טלביזיה עצמאית, לא מערכת החינוך), הוא לא הסתה. להגיד שגנבו להם אדמה, או שגירשו, או שעליהם להיאבק בציונות, זה לא הסתה, זה העולם שהם רואים, כמו שלהגיד אצלנו "אין ברירה" או "חייבים ללכת לצבא" זה לא פשע.

    הסתה זה להגיד שקר בצורה אמוציונאלית שמרתיחה אנשים בלי קשר למציאות, ומעודדת אותם לעשות פשע: שהיהודים שולטים בעולם, או שותים דם ילדים; שסדאם חוסיין מחביא נשק כימי וביולוגי; שהפלסטינים מתחבאים מתחת לביה"ח אלשיפאא'. כל הדברים האלו הם חסרי ייסוד ומעודדים את השני לעשות פשע.

    אין בכך כדי לומר שאין בכלל הסתה, אלא שהיא נתפסת בישראל באופן מופרז מאוד, שהוא בפני עצמו הסתה, כי הוא גורם לישראלים לכעוס ולחשוב שככה כולם רואים אותם (וזה מאוד לא נכון), ובגלל זה לבצע פשע, כמו "נאלצים לכבוש" ו"נאלצים לתקוף" ו"גם ילדים מסוכנים" ו"גם רופאים הם מסוכנים" וכו'. תמיד יש הסתה במידה מסוימת בין שני עמים בקונפליקט, וגם אנחנו לא זכים וטהורים בדרך תיאור הפלסטינים.

    קרא את "בזכות המבוכה ובגנות הטיח" של אלי פודה, על הצגת הפסלטינים בספרי הלימוד בישראל (כנופיות, מחבלים וכו') או האומה והמוות של עדית זרטל – על הנצחה והשימוש המגויס בה במערכת החינוך הישראלית. ואף קרא כאן: https://eyalniv.wordpress.com/?p=71
    לא קראתי, אבל לדעתי גם זה טוב:
    לקרוא איראן בישראל/ חגי רם
    יודעים ושותקים / הרצוג ולהג (ע)

    לגי הייצוג המסית בעיתונות, קרא:
    אנחנו גזענים? הרצוג ואחרות בתוך שנהב יונה (גזענות בישראל)
    וכן דו"חות קש"ב http://www.keshev.org.il

    על הפונדמנטליזם היהודי בישראל קרא:
    הקץ המגולה ומדינת היהודים / אבי רביצקי
    ארץ, ברית/ עפרה ישועה-ליית
    (שניהם מעולים ממש, אך גם:)
    פונדמנטליזם יהודי והר הבית / מוטי ענבר
    ספריו של דב שוורץ

  24. לא מזגזג הגיב:

    אייל – אני לא טענתי שהייצוגיות של הערבי בישראל, והפלסטינאי בפרט חפה מגזענות ואמוציות. אני מודע לכך – ולשמחתי אני גם חושב שלפחות בישראל היהודית יש פלטאורה של דעות כדי שהתמונה הסופית תהיה (אם לא מאוזנת) אזי לפחות מגוונת דייה. ישראלי בוגר מקבל תכנים של אמירה הס ביחד עם תכנים של מתנחלי חברון – וגם אם החברה שלנו בבסיסה מפחדת (ומכאן גם שונאת) ערבים – אני לפחות מרגיש שישנה איזו תקווה. לראייה קח אותי – עמדותיי הפוליטיות כנראה שונות מרחק מזרח ממערב מעמדותך, אך אני עוקב אחרי הבלוג שלך ואחרי תכנים נוספים זהים לשלך וכל יום לומד משהו חדש. אני מבין, יודע לקרוא ולכתוב ערבית, ותמיד שמח להכיר ולהתחבר עם כל אדם פלורליסטי (ללא קשר למוצאו האתני).

    החברה היהודית לטעמי בסופו של יום תהיה חייבת להתקרב ולהפתח לחברה הערבית רק מעצם הימצאותנו במזרח התיכון – ויש הרבה ניסיונות לכך (ראה – חובת לימודי ערבית בבתי הספר, שר ערבי ראשון, דמויות ערביות בפריים טיים וכו)

    אבל – וזה אבל גדול – אני חושב שבחברה הערבית (וביחוד הפלסטינאית) המצב שונה והדוגמאות לכך הן רבות מספור (קריקטוריות אנטישמיות, כתבות בסגנון ישראל מפיצה איידס בעזה/מצריים, מרעילה בארות, עידוד ילדים לשיר רק שירי מלחמה ולא שירי שלום חס וחלילה, הלבשת ילדים במטעני דמה, מחיקת ישראל ממפות בתי הספר ועוד) – אני אשמח לספק לך לינקים לסרטונים ברשת – אבל יש לי תחושה שאתה מכיר את המצב (אך אולי בוחר לעצום עיין אחת או שתיים?)

    אתה מבין אייל – זה לא רק "להגיד שגנבנו להם אדמה" – זה הרבה יותר מכך – זה לומר לאוכלוסייה ולילדים בפרט – שאין תקווה מלבד השמדת מדינת ישראל במלחמה.

    והבעיה הזו חמורה במיוחד כאשר אין בחירות דמוקרטיות ואין פלורליזם מחשבתי – כמו שמתרחש כעת בעזה.

    ולסיום – אתה באמת חושב ש"פרפור" זאת טלויזיה עצמאית?! במה בדיוק מתבטאת עצמאותה? מי ממן אותה? מי יכול לנתק את השלטר?

  25. לא מזגזג הגיב:

    ירדן:

    חפש אחר מחקרים של איתמר מרקוס ,
    ראה לינק מצ"ב – תחת הכותר "ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינאית"
    http://www.israel-wat.com/pmw.htm

  26. ירדן הגיב:

    לא מקור כל כך אמין. קודם כל זה אתר שהכותרת שלו היא ההתנתקות=אסון. יכול להיות שזה נכון אבל זה בטח לא אתר נייטרלי.
    גם התוכן עצמו לא נשמע משכנע. גם כי הוא מעביר תמונה חד צדדית, גם כי הוא מסתמך על עדות של איזה אדם שאני לא מכיר.
    ובנוסף לכל זה האתר לא מציג טקסט כמו שצריך בפיירפוקס – וזה חטא בפני עצמו :P

  27. לא מזגזג הגיב:

    ירדן יקירי – שום דבר אינו ניטראלי – הכל פוליטי

    אתה יודע כמה דוחות ומאמרים (ראה אלו שהובאו לעיל ע"י אייל) מבוססים על עדויות של אנשים שאינך מכיר? ומעבירים תמונה חד צדדית? בכלל – אתה שאלת לגבי אותה תמונה – וכשאני מציג אותה בפניך אתה משיב לי שהיא חד צדדית? ברור שלכל מטבע יש שני צדדים – בדיוק כמו שהשבתי לאייל – אך גם הצד הזה של שטיפת המוח, הסתה וחינוך לשנאה קיים במערכת החינוך הפלסטינאית – והשאלה היא מה (אם בכלל) על מדינת ישראל (ועלינו – כאנשים שרוצים עתיד טוב יותר באזור) לעשות?

    לגבי פיירפוקס – אני נאלץ להסכים איתך :) אבל זה מספיק חשוב כדי לעורר בך את יצר הסקרנות ולבחון את המידע הזה ולא לטטא אותו מתחת לשטיח … (גם אם הוא לא קוהרנטי עם תפיסת העולם שלך)

  28. ירדן הגיב:

    לא מזגזג, האמת שאני חדש פה אז עוד לא יצא לי להיתקל בהרבה חומר בבלוג הזה. יש לך הנחה לגבי השקפת העולם שלי, שהיא חלקית נכונה. אני דווקא כן שם לב למה שאתה אומר ומבקר גם אנשים שבעיקרון מסכימים איתי, כשהם מציגים תמונה חד צדדית. למעשה בדרך כלל כשאני מגיע לפורום שרוב המשתתפים בו מחו"ל, אני בדרך כלל מנסה להראות שהתמונה יותר מורכבת מאשר מה שנראה להם וזה שישראל סתם מדינה רעה.
    לכן אם הייתי מקבל קישור שמראה עד כמה ישראל רעה מאתר של חמאס, הייתי חושד מאוד מאוד בעדויות שהם מביאים. אני מאמין בדרך כלל לאלו שמציגים תמונה מורכבת יותר. זה גם סוג של עיוורון, אני מודה, כי יכול להיות שהם טועים לגמרי ואנחנו צודקים או הפוך, אבל כאן נכנס ההגיון שלי שאומר שזה לא המצב. אם רוצים להוכיח לי שהתמונה חד צדדית בעצם, צריכים להביא לי עדויות מגופים שאני סומך עליהם הרבה יותר מאשר אתר שיותר מתומך בהתנחלויות. שלא לדבר שהוא עושה רושם של אתר לא מקצועי, והטקסט עצמו לא משכנע. יצא לי לקרוא דברים שלא הסכמתי איתם אבל היו משכנעים או לפחות נכתבו ממקור אמין. תפיסת העולם שלי היא גם לא להיות עיוור לדיעות האחרות משלך. לכן אני שמח לשמוע שאתה משתדל לשמוע עמדות אחרות. אני מאוד בעד הגישה הזאת.

  29. לא מזגזג הגיב:

    תודה ירדן על התגובה – העובדה שישראל היא לא תמיד ה"רעה" היא נקודה חשובה מאוד שאנשים רבים מנסים כיום להעלים

    סופש נעים

  30. אייל ניב הגיב:

    ולשניכם אומר (באיחור מה): תודה.
    כל הדיון הזה הוא חשוב בעיניי, גם אם לא נסכים.
    הלוואי שנדע לקיים דיון פורה כזה גם עם שכנינו, גם בלי להסכים על כל פרטי העבר.

  31. בלי הגיב:

    תודה. תודה. וגם תודה.

    לראות מישהו כותב את זה, ובעברית, עשה לי קצת טוב בלב.

  32. אהבתי!!

    אכן, אובאמה שלנו חייב להיות ערבי – ערבי תומך שוויון, עירוב ובאופן כללי, ביטול כל חומה ומחיקת כל הפרדה….הומניסט אמיתי!!

    וכל הכותב, שאובאמה הישראלי צריך להיות "מזרחי" (מה זה, בכלל? אישית, אני בכלל מעורב – חצי-פולני חצי-כורדי; מה אני?), מעבר להיותו אנאכרוניסט – גם חושף, במובהק, את היותו גזען – שלא יסכים, בשום-אופן, לשקול להצביע ל"לא-יהודי"… זה כמו בארה"ב, להסכים להצביע, לנשיא נוצרי קתולי (בתנאי שהוא לבן…), אבל – שחור?!?!??!?!?!????

    ושטרית הוא פשיסט קיצוני – ולא רק בנגע לעניין המדיני. אין שום הבדל שהוא, למעשה, בינו לבין תאומו ליברמן. מעבר לכך, הוא קפיטליסט פנאטי, מן הזן החשוך ביותר, המאמין, ש"העניים אשמים במצבם"…

    ובאשר לפתרון העתידי כאן, לפני ארבעה-עשר חדשים, כתבתי את המאמר הבא: http://www.articles.co.il/article.php?id=13143 אינני בטוח, עד כמה זה ישים – אולם אשמח לתגובות ממשתתפי-הדיון…

  33. לא מזגזג הגיב:

    ירדן – אם במקרה אתה פה – שאלת על ספרי הסתה פלסטינאים במערכת החינוך. שים לב לידיעה הבאה – היועץ המשפטי לשעבר של אונר"א טוען במפורש כי אונר"א מפרסמת ספרים המעודדים לאפלייה וגזענות

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3662886,00.html

  34. פינגבאק: מיקומה של האנטישמיות « אמת מארץ ישראל

  35. פינגבאק: أوباما الإسرائيلي سيكون أسامة « حقيقة من إسرائيل-فلسطين

  36. פינגבאק: أوباما الإسرائيلي سيكون أسامة « حقيقة من إسرائيل-فلسطين

  37. פינגבאק: The location of Anti-Semitism « Truth from Eretz Yisrael

  38. פינגבאק: The invention of Jewish majority (or: Jewish and Democratic, how did it all begin?) « Truth from Eretz Yisrael

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s