ל"ג בעומר בחברון

Lag BaOmer Celbrations in Hebron

(English Follows. Translation by Dena Shunra)
אב ובנו הצעיר מבלים זמן איכות ולומדים ליידות אבנים בנחת על פלסטינים, בשטח פלסטיני פרטי בחברון

אב ובנו הצעיר מבלים זמן איכות ולומדים ליידות אבנים בנחת על פלסטינים, בשטח פלסטיני פרטי בחברון | A father and son spend quality time together and learn to pitch stones at Palestinians at their leisure, on privately-owned Palestinian land in Hebron

בהמשך לאירועים התכופים בחברון, ולפוגרום בערביי חברון לפני כחצי שנה (דצמ' 2008), הנה תיעוד מהשבוע.
כמידי שנה, לקראת ל"ג בעומר, מחכה ערימת קרשים לשריפה ב"שוק הגמלים" ביישוב היהודי, מקום קטן שבו מאות חיילים ישראלים רואים מה קורה בכול מאה-מטרים. בין הקרשים יש גם הרבה רהיטים שלמים, כולל שולחנות, כסאות, מגירות ועוד. השלל נאסף מן החנויות הפלסטיניות שנבזזו מאז ל"ג בעומר האחרון, כדוגמת חנות התכשיטים שהייתה ליד בית רומנו, ונסגרה ב-2001 בגלל הסגרים ואיסורי התנועה. עתה החנות נפרצה, נגנבו הרהיטים, והם מחכים אל קיצם המתקרב, בו יעלו בסערה השמיימה.

חג בדולח שמח.

Further to the frequent riots in Hebron, and to the pogrom perpetrated against the Arab residents of Hebron in December 2008, here is some documentation of the events of this week.

As happens every years, in the run up to the 33rd day of the Omer count, celebrated by bonfires throughout Israel, a pile of firewood is waiting at the Camel Market in the Jewish settlement. This is a small area where hundreds of Israeli soldiers see what happens at one-hundred meter intervals. Among the firewood are many pieces of complete furniture, including tables, chairs, drawers, and other items. The loot was collected from the Palestinian shops that had been looted since the previous celebration of the 33rd day of the Omer, such as the jewelry store that had been located near Romano House, and was closed in 2001 due to closures and movement restrictions. Now the shop has been broken into, the furniture has been stolen, and it is waiting for its coming conflagration, when it will ascend to the heavens in a firestorm.

Happy Krystalnacht Celebration!

פוסט זה פורסם בקטגוריה +כול הנושאים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

48 תגובות על ל"ג בעומר בחברון

  1. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    הכוזרואשכנזים משתוללים בחברון.

    עד לבוא הציונות חיו יהודים בחיי שלום ושכנות טובה עם
    ערביי חברון ופלסטין.
    פרוייקט הכיבוש הזוחל הציוני שהחל עם הפצת תורת הרצל
    המגעילה והגזענית הביא להתעוררות עממית מול תעלולי הנישול
    הציוניים לעימות מזוין נגד האוכלוסיה היהודית ששיתפה פעולת עם
    מזימות הנישול הזוחל. ומאז הסיפור הידוע של הקונפליקט המוצג
    באופן דמגוגי כעימות יהודי ערבי במקום מצב של עימות
    קולוניאליסטי קלאסי בין הפולש הכוזרואשכנזי שניכס לעצמו
    זהות יהודית שיקרית כאמצעי לשוד המולדת הפלסטינית
    ושיעבוד העם היהודי הספרדומזרחי.
    הפשעים המחרידים בעזה בשטחים ובחברון הם עבודה אשכנזית
    נטו ולא עבודה יהודית. זה שיש דרוזים ויהודים ספרדומזרחים
    בצבא הדיכוי האשכנאציוני אינו משמעותי בהקשר זה כי זה
    קשור במצב של כפיית גיוס לצבא כשההחלטות המדיניות
    והצבאיות נותרו באופן אקסקלוסיבי בידי העילית האשכנזית
    ועושי דבריה האופורטוניסטים כמו קצב אשכנזי ושיטרית .

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

  2. מיקי הגיב:

    מוני יקים

    אתה ממש לא מדייק אם כי לזכותך אייחס זאת לגילך המופלג.

    שכחת להוסיף שחיטות פה ושם קצת ג'זייה, דימא וכמה פוגרומים של מה בכך.

    לא בדיוק ישבו ואכלו מאותו מסטינג.

    דרך אגב על התקוממו אז?

    מעניין אם תצליח למצוא תשובה הגונה, שלא תגיד שלא הקלתי עליך בנימוס רב ומיעוט תאורים.

  3. עידן הגיב:

    ארורים יהיו.

    הי, תוריד לי כבר את ה-א' מהשם משפחה…

  4. אייל ניב הגיב:

    "פוגרומים של מה בכך" הוא תיאור מוזר. מי שעסקו בהשמדת יהודים ואלימות סיסטמטית ואנטישמית כלפינו היו הנוצרים באירופה (גירושים, אינקביזיציה, פוגרומים המוניים בחסות השלטון וכו'). בארצות ערב אמנם היו נחשבים "ד'מי" (בן חסות) החייב בג'זיה (מס גולגולת), אך דבר זה לא היה ייחודי ליהודים אלא גם לשמאנים, נוצרים ושאר בני מיעוט דתיים. וזה עדיין לא פוגרום.
    האם יש להבין מדבריך שאתה מקבל בהבנה את הביזה בחברון?

  5. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    למיקי

    יפה ענה לך אייל מה כל זה ולענין השואה והפוגרומים בארופה
    הנוצרית.
    הארועים שעליהם מדובר קרו לאור המדיניות הציונית של גזילת
    האדמות הפלסטיניות במסווה של קנייתן מאפנדים מושחתים.
    בפלסטינה העותומנית ניתקוומה פיקציה של בעלות על הקרקעות
    בשמו של מוכתר הכפר האפנדי וזה מכיוון שלפי החוק העותומני
    כל מי שיש אדמה על שמו חייב לתת מיכסה מבניו לגיוס בצבא
    העותומני.
    הפלסטינים שמרדו בשלטון הכיבוש העותומני במשך מאות בשנים
    סרבו באופן פיזי לקיים חוק זה והעדיפו את הפיקציה של רישום אדמותיהם על שמו של האפנדי שבתמורה קיבל אחוז מסוים
    מהיבול החקלאי וכך רק הוא מכל הכפר שלח את בניו לצבא.
    הציוניסטים הכוזרואשכנזים הבינו שמצב זה הוא מכרה זהב
    הציעו הצעות מפתות לאפנדים שיעבירו תמורת שוחד את הבעלות
    על הקרקעות בלי כל התחשבות במשפחות בעלות הקרקע
    האמיתיות וכך אלפי משפחות פלסטיניות נותקו מאדמתן מטה לחמן
    ארועי 29 היו ניצול פוליטי די אופורטוניסטי של מנהיגים מקומיים
    שהסיתו את ההמון הפלסטיני הניפחד משיטות הנישול הקרקעי.
    כל זה כדברי אייל אינו צריך לתת לאיש להצדיק את מעשי
    הפאשיסטים הכוזרואשכנזים שמבצעים היום בחברון את הפשע
    של "הרצחת וגם ירשת" ובחסות מלאה של הצבא הציוני
    מבצעים מעשים מרושעים באזרחים חסרי אונים כמעשיו של
    אחאב שחמד את כרם נבות הישראלי ועליו אמר אליהו הנביא
    "הכלבים ילוקו את דמך"…בחורבן הציונות ננוחם.

  6. יוספוס הגיב:

    לא מכיר את האירועים או את העובדות אבל מי שפועל באופן לא חוקי צריך להענש, נקודה. לא משנה אם יש לו בזקן פירורי חלה או פיתה. כנ"ל לגבי מגולחים חלקית או למשעי.

    ומצד שני – אין צד שני.
    חוק זה חוק.
    רוצים לשנות את החוק ?- לכו להצביע. למישהו שחושב כמוכם.

    יש עוד עניין שקשור לחברון שראוי לדיון בעיני.
    שאלת הבעלות והאחריות על המקומות הקדושים

    – לערבים המוסלמים יש את המפתחות והניהול בפועל של הר הבית ומערת המכפלה, ולנוצרים יש מאות כנסיות בארץ.

    איזה מקומות קדושים ליהדות פתוחים בפנינו כיהודים -בארץ או במדינות ערב…?

    נ.ב.
    מישהו יודע להסביר את הקשר בין השורש ח.ב.ר בעברית בשם חברון לבין השם בערבית – ח'ליל שמשמעותו חבר או ידיד ?

  7. אייל ניב הגיב:

    רק לתקן מספר עיוותי עובדות:

    * מערת המכפלה מנוהלת ע"י מג"ב. אחרי הטבח במערת המכפלה, בו נרצחו עשרות מתפללים מוסלמים בגבם, הופרדה תפילת יהודים ומוסלמים, והיא מנוהלת ע"י צה"ל, אשר בודק את כניסת המתפללים. יש שלושה ימים בשנה שבהם נסגרת כל המערה לתפילת יהודים, ועוד שלושה שבהם נסגרת כולה לטובת המוסלמים.

    * גם בהר הבית יש תפילה גם ליהודים, והכניסה אליו מוגבלת לעיתים בבידוק של כוחות ישראלים, שנוכחים במקום כל הזמן.

    * ברוב המדינות הלא-יהודיות מנוהלים האתרים היהודיים בידי הקהילה היהודית המקומית, כולל באיראן לדוגמה.

    ולסיום, מה לנו בניהול כנסיות ומסגדים? ולמה זה צריך לקבל מקום בדיון שבו תוקפים, פולשים, פורצים, שורפים ובוזזים חנויות מדי יום, לנגד עינם הפקוחה של חיילי צה"ל, בתי המשפט (שאליהם עותרים כל הזמן בנושא), המשטרה והפרקליטות? למה אי אפשר פשוט לתבוע מעשה תקיף בלי לסייג ולהעביר נושא?

    (נ"ב – הקשר הוא מכירת מערת המכפלה לאברהם, ידידם של המקומיים, לצורך קבורת אשתו שרה – כך לפי היהדות. באסאלם הסיפור דומה, ואברהם נחשב ידיד המקומיים. בשתי הדתות לא מדובר במכירת העיר, אלא חלקת קבר, ושתיהן רואות באברהם את אביהן הקדום. המוסלמים רואים בו גם נביא, ובאסמעאיל את בנו החשוב).

  8. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    אברהם אבינו אבי האומה היהודית הספרדומזרחית !!!

    אין לו כל קשר עם אותם מתנחבלים חמסנים ורצחנים בחסות צבא הדיכוי הציוני

    ((ההודעה נמחקה בשל ניצול מנגנון התגובות לרעה, ושימוש בניגוד לתנאי השימוש)).

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

  9. אביעד הגיב:

    מוני…. בבקשה חלאס. הבנו היהודים האכשנזים אשמים בכל. הפלסתינאים הם שה תמים שלא אחראי למעשיו וכל פעולותיו הם רק תגובה ואין שם שום אחריות ומחשבה.
    עזוב גנטיקה מחקרים ועובדות , אתה החלטת שיהודים אשכנזים הם לא יהודים וכנראה זה מה שחשוב… כי אנשים פונדמנטליסטים אם בשמאל או בימין מעוותים כל עובדה כל אמת כדי שתתאים למציאות הנוחה והפשוטה שהם יצרו לעצמם בראש.

    נ.ב- אתה מודע לזה שאם לא היית יהודי, לפי אופי החשיבה שלך, וראיית העולם היית מגדולי האנטישמיים. מזלנו אתה בצד שלנו… או ככה לפחות נראה.

  10. ר.בקצה הגיב:

    אייל,
    בהר הבית מותרת תפילת יהודים?
    אתה בטוח?

  11. אייל ניב הגיב:

    צודק, מותרת כניסה, אך יש איסור תפילה (שהוא באמת מוזר). בשנים האחרונות, אם אני זוכר נכון, הותרו כמה תפילות בודדות, ויכול להיות שהמגמה היא גידול בתפילה ליהודים. בכול אופן, ראוי לטעמי לאפשר תפילה לכולם, למרות המעמד המשפטי הבינ"ל של השטח.

    ואני חוזר ואומר, שזה לא רלבנטי לפוסט, שבאורח פלא, ובניגוד גמור למה שקורה בד"כ – לא שמענו את דעתך עליו.

  12. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    ((ההודעה נמחקה בשל ניצול מנגנון התגובות לרעה, ושימוש בניגוד לתנאי השימוש)).
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

  13. יוספוס הגיב:

    אז מה אתה בעצם אומר אייל…-שהדיון צריך לעסוק רק באלימותם ופשעם של המתנחלים בלי להזכיר באף מילה את חוליות הטרור מבית צוריף, דורא, עידנא, יטא, דהריה ובית עומר וחברון ?

    אמרתי מקודם ואומר שוב.
    מי שעובר על החוק צריך להענש. לא קשר לצבע לאום או דת.

    אני חושב שבגלל שהסיטואציה נוצרה בגלל המחלוקת על מקומות קדושים בין יהודים וערבים מוסלמים, הדיון צריך להיות ברמה הזאת. מקומות קדושים – מה מוסרי, צודק, ראוי הגיוני ואנושי לעשות ?

    רמת החוק לא ממש מעניינת אותי, אני גם לא כל כך בקיא בתחום, לשמחתי.

    אז מה יש לנו כאן-
    באיראן ככל הידוע לי אין מקומות שקדושים ליהדות.
    הר נבו נמצא בירדן ופתוח לתיירים (וישראלים) ככל הידוע לי.
    אני יודע שמערת המכפלה היתה מגודרת וסגורה ליהודים בימי הטורקים.
    אני יודע שיהודים מסרו את ניהול הר הבית לידי מוסלמים כמחווה וכדי לאפשר חופש פולחן.
    אני יודע שהרבה בתי כנסת בארצות ערב לא בדיוק מתוחזקים כאתרים דתיים (נאמר בלשון צינית).
    אני יודע שחברון לא נקנתה ע"י אברהם, אבל אחוזת הקבר כן, והיא לא כל כך קטנה.

    אז מה הגיוני בעיני ?

    כל המקומות שקדושים למספר צדדים צריכים להתנהל ע"י וועדה משותפת שתדאג להסדיר את התפילות באופן שיוויוני לכל הצדדים.

    כל המקומות שקדושים רק למוסלמים או נוצרים צריכים להתנהל על ידם וכנ"ל לגבי מקומות שקדושים רק ליהודים.

    אם אין בנמצא ציבור שכזה הממשלות במדינות הרלוונטיות יועילו לתחזק את המקום או הממצא בעצמם. מדובר בבתי תפילה, אתרים ורכוש עם משמעות דתית.

    אם כבר כבוד שיתחיל בהדדיות.

  14. אייל ניב הגיב:

    זהו לא דיון על המקומות הקדושים. אני גם לא חושב שאני שומר המקומות הקדושים, וגם לא רוב הציבור בארץ. אני מכבד את כל הדתות, ואין קשר בין מה שנעשה באיראן לבין איך שאני מתכוון להתנהג.

    ובטח שאין קשר בין הביזה והפוגרומים בחסות השלטון הישראלי, בהגנתו ובהעלמת העין שלו – לבין אלימות ההתנגדות הפלסטינית שאותה הוא רודף, שחלקה לגיטימית וחלקה פושעת מאוד.

    חוק זה חוק, אך אף אחד לא אוכף את החוק על היהודים בחברון, והלוא היו על כך אינסוף דו"חות של משרד המשפטים וועדות חקירה. וחוץ מזה, חוק שמתיר גזל אדמות, גניבה, הרס בתים, אבדן צלם אנוש ומדיניות אישורים, הוא חוק שממסד את הפשע ומכשיר אותו. גם כיבוש הוא פגיעה אלימה מאוד באוכלוסיה אזרחית לצורך מטרה פוליטית, ולכן הוא טרור!

    אחרי ימי מהומות של היהודים ופרעות בערבים, יש עוצר על הערבים. מעולם לא היה עוצר על יהודים (או על שניהם). אפילו לא אחרי הטבח במערת המכפלה. וזאת היא רק דוגמה אחת מני רבות.

  15. יוספוס הגיב:

    אייל. קצת נסחפת.
    זה שאתה רוצה שהדיון יופנה נגד העוולות הישראליות – מובן, זה תפקיד הבלוג (לא לעורר דיון -אלא להאשים) וההסתכלות אחרת פוגמת בעניין.

    אבל להשוות שלטון ישראלי לטרור שם אותי ואותך כאשמים על עמוד תליה אם תהייה פה אי פעם ממשלה ערבית. טרור זה שלטון ישראלי – אתה בטוח במסקנה שלך ?

    חוץ מזה אני לא מכיר כיבוש- אני מכיר שלטון ישראלי.

  16. אזרח. הגיב:

    יוספוס,איך שלטון ישראלי? הגדה המערבית לא סופחה ע"י ישראל.ו… כן.ישראל מבצעת טרור נגד האוכלוסיה הפ'לסטינית בשטחים ובע'זה.

  17. אייל ניב הגיב:

    לא משנה איך תקרא לקרקע ולשלטון, כשיש מיליוני בני אדם שחיים בלי זכויות אזרח, וחייהם מנוהלים על ידי משטר צבאי ובלי זכות הצבעה – הם חיים תחת כיבוש.

  18. יוספוס הגיב:

    השוואה בין טרור לבין מה שישראל עושה לא מקובלת עלי, לא מקובלת על האומות המאוחדות ואם תבדוק בציציות גם לא על הערבים. רק הדוברים שלהם בראיונות לתקשורת המערבית יוצרים את המשוואה הזאת.

    הייתי בצבא, הייתי במילואים ומכיר כל כל ישראלי באופן די קרוב כמה קצינים בכירים בצבא.

    אני לא מכיר אף אחד שיורה על אזרחים כדי להרוג
    לא מכיר אף חיייל שרוצח תינוקות בדם קר
    לא מכיר אף חייל שמשסף גרונות של עוברי אורח
    לא מכיר אף חייל שדורס בטרקטורים נהגים אחרים
    לא מכיר אף חייל שנכנס למסעדה ומפוצץ אותה

    אז עם כל הכבוד להשוואה שאימצתם מהדוברים של העם שלא רוצה שהמדינה שלכם תתקיים בשום תנאי שטרור = כיבוש יהודי…- תחשבו שוב.

    בעצם, אל תחשבו.
    אתם מכירים את העם שלנו בדיוק כמוני. כמה מהחברים או המכרים שלכם שמשרתים או שירתו בצבא עשו פעולת טרור מהרשימה למעלה?

    זכויות וחיי אדם לא באמת מעניינים אותכם.
    תראו מה קורה בסרי לנקה ופקיסטן- מעניין מישהו ?
    לוחמי חופש למען פלסטין או סתם יהודים מבולבלים מלאים שינאה עצמית.

    אתם כנראה באמת מאמינים לציטוטים מפרוטקולי זקני ציון יותר ממגילת העצמאות של המדינה שלכם.

    כתוב שם בית יהודי. לי אין בעיה עם זה, לכם כנראה יש.

    טרור הוא מעשה תת אנושי שרק השמדת עם שייכת למשפחה המתועבת שלו. אנשים שיורים בתינוקות (מכל עם) צריכים להענש בעונשים הכי קשים שיש. אתם באמת חושבים שאנחנו כאלה ?

    התחרפנתם לגמרי.

  19. יוספוס הגיב:

    תיקון כתיב- "הייתי בצבא, הייתי במילואים ומכיר כמו כל ישראלי באופן די קרוב כמה קצינים בכירים בצבא"

  20. אייל ניב הגיב:

    גם כיבוש לא מקובל עליך. השורה התחתונה היא שמיליונים חיים בתנאים שבהם כבודם, רכושם, בריאותם ומשפחותיהם נפגעות מדי יום. לא צריך הרבה כוונה, מספיקה העלמת העין (ר' דו"חות יש דין).

    אגב,
    יש חיילים שמוכנים להכות גם אזרחים זקנים וטף, היו שכבר השתמשו בנשק שלהם כלפי אזרחים (מפגעים, או בתפקיד ב"פיזור הפגנות" באש חיה) ויש נהגי טרקטור שהורסים בתים, דורסים מפגינים וכו', ובמלחמות האחרונות בעזה ובלבנון נהרג שיעור עצום של אזרחים. בכול קנה מידה, אילו ישראל הייתה חלילה נחשפת להרג של מאות אזרחים, זה היה אסון לאומי.

    (אגב, גם בסיסי צה"ל נמצאים במרכזי ערים, עד לפריסה ב"שטח האויב", למשל בצפת, בחיפה, בתל אביב, בתה"ש, בב"ש וכו').

    ורק בשביל להכיר לך נהגים כאלה, הנה אחד המצוטט מידיעות אחרונות –
    "שלושה ימים רק מחקתי ומחקתי. כל האזור. כל בית שירו בו הייתי מוריד. כדי להוריד אותו הייתי מוריד עוד כמה. ברמקול הזהירו אותם שייצאו לפני שאני נכנס. אבל אני לא נתתי צ'אנס לאף אחד. לא חיכיתי. לא נתתי מכה וחיכיתי שייצאו. אני הייתי נותן לבית מכה חזקה כדי שייפול הכי מהר שרק אפשר. רציתי להספיק הכי מהר כדי להגיע לבתים האחרים. להספיק הרבה. אחרים אולי התאפקו. או שהם מספרים שהתאפקו. שלא יספרו סיפורים… לא עשיתי חשבון, אבל גם לא הרסתי סתם. הכול בפקודה. הרבה אנשים היו בתוך הבתים שהתחלנו להרוס. […] אני בטוח שאנשים מתו בתוך הבתים האלו[…]. הייתה לי הנאה גדולה מכל בית שירד, כי ידעתי שלמות לא אכפת להם, אבל בית כואב להם יותר. הרסת בית – קברת 40 או 50 איש לדורות. אם כואב לי משהו זה שלא מחקנו את כל המחנה."

    משה ניסים ("דובי כורדי"), נהג D9 צה"לי, בראיון לידיעות אחרונות 2002.

    המעשה לעיל היה בחסות ומטעם. לאחר הראיון קיבל ניסים צל"ש צה"לי על תפקודו. את ביתו לא הרסו וגם לא את בתיהם של עדן נתן-זאדה, חגי סגל, ברוך גולדשטיין, חברי מחתרת בת עין ואחרים שהורשעו כמחבלים.

    בפעולה המתוארת לעיל, "גילחו" ניסים ויחידתו כ-140 בתים של אזרחים תמימים. הַכפל את המספר הזה במספר האנשים החיים בכל בית, והרי לנו אלפי שונאים שלא היו מעורבים בלחימה. מאז 1967 הרסה מדינת ישראל 18,500 בתים של אזרחים פלסטינים בשטחים הכבושים! (לפני עופרת יצוקה). ל-95% מהם אין כל קשר לביטחון או פיגועים. האכזריות הזו איננה רק מיותרת, אלא מייצרת שנאה שחוזרת אלינו:

    כל פגיעה סיסטמטית ופוליטית באזרחים היא טרור!

  21. יוספוס הגיב:

    אל תסובב את העובדות.
    יש הבדל בין להרוס בתים עם טרקטור במסגרת צבאית חוקית עם גיבוי חוקי – בין להרוג אנשים שנמצאים איתך על הכביש.

    ולגבי מילונים שחיים תחת כיבוש.
    אם אתה מודע לעובדה שמיליון יהודים חיו כד'ימי תחת כיבוש ערבי מוסלמי, איך אתה מסביר את זה שאף יהודי לא טבח באוכלוסיה, לא שיסף גרונות ולא דרס אחרים ?

    תסביר לי מה ההבדל בין השלטון המוסלמי על יהודים שחיו שם לפניהם לבין שלטון ישראלי על ערבים מקומיים שחיו כאן.
    למה עם אחד אין לך בעיה ועם השני כן ?

    צדק ושיוויון הא ?!

  22. אייל ניב הגיב:

    אתה טועה ומטעה. המצוטט לעיל פעל בניגוד לחוק, וזכה בצל"ש. יש רבים כמותו מדי שבוע בהפגנות, בעקירות עצי זית, בהריסות בתים וכו' – בעת הפעלה של אלימות שהיא חד צדדית ומוצדקת באמצעות חוק. האנשים מתחמקים מלתת על כך את הדין, וזה לעולם נעשה חד צדדית על ידי ישראל כלפי הפלסטינים: אין הריסת בתים של יהודים על ידי פלסטינים, אין הפקעת אדמות, התנקשות, מעצרים, אישורים, הגבלות תנועה וכו'. רק ישראל שולטת בפלסטינים ואת זה, מר יוספוס, לא ניתן לסובב אחרת.

    שנית, היהודים חיו כד'מים בעולם האסלאם (במדינות הדתיות, עד הקולוניאליזם), יחד עם מיעוטים דתיים אחרים, ולא תבעו עצמאות מדינית. בכלל, רעיון הלאומיות (והציונות) הם חדשים, הן באזור והן בעולם. אי אפשר להסביר "הגדרה עצמית" במונחים של לפני המאה העשרים, כי המונח הומצא רק במאה העשרים והוא ייבוא מאירופה. למד היסטוריה. על "אביב העמים" שמעת?

    כמו כן, קשה למצוא בתקופה ארוכה זו דברים כמו הריסה של מאות בתים בשנה, הופקעת קרקעות ובניית ישובים אתניים (במגמה לסלק את היהודים), מניעת תנועה ועבודה וכו'. אם כבר, האירופאים הנוצרים הם אלו שעשו זאת, בזמן שהקהילות היהודיות במצרים, עראק, מרוקו, סוריה וכו' – התעשרו מאוד, וחיו ברווחה (לפחות עד שנות השלושים של המאה העשרים).

    אני רוצה להזכיר שכשהיהודים גורשו מספרד ופורטוגל בזמן האינקביזיציה הנוצרית-קתולית, הם מצאו מקלט באימפריה העות'מאנית המוסלמית. רדיפות, פוגרומים ולבסוף גם השמת עם היו תוצר של האנטישמיות האירופית. כפיית הדגם האירופאי של אנטישמיות על המזרח התיכון וצפון אפריקה עושה עוול גדול להיסטוריה של המוסלמים והיהודים המזרחיים. קהילות יהודיות משגשגות קיימות גם היום במרוקו (שם יש אפילו שר יהודי בממשלה) ובתורכיה. אפילו באיראן יש קהילה יהודית. ואם כבר – אז עד הציונות, גם בפלשתינה היו יחסים הרמוניים למדי. ההיסטוריונים הספרדיים אליהו אלישר (1997) ומירון בנבנישתי (2001) מעידים שגם היחסים בין יהודים וערבים בפלסטין היו הרמוניים בדרך כלל. עליית הציונות שינתה זאת – והמאבק הראשון בין יהודים וערבים התרחש בסג'רה בתחילת המאה העשרים, כשיהודים רכשו אדמת כפר של בעלי קרקע נעדרים וגירשו את האיכרים שעיבדו אותה משך דורות.

    ויותר מכך –
    נניח לרגע שהיית מוכיח שהם רשעים. האם זה מכשיר את השרץ שלך?


    אשר לטרור: רה"מ לשעבר, בנימין נתניהו (1995), מגדיר טרור כ"תקיפה מכוונת ושיטתית של אזרחים במגמה לזרוע מורא, לשם מטרה פוליטית". לפי הגדרה זו הן ישראל והן הפלסטינים אשמים בטרור. אני מציע גישה של זכויות אדם לנושא הטרור. זו גישה שאוסרת איום על אזרח שאינו לוחם, פגיעה בו בכל דרך, או הריגתו . גישה זו, המתמקדת בזכויות אדם, שימושית במיוחד בכך שהיא מגנה כל סוג של טרור, בין אם נעשה על ידי שחקנים לא-מדינתיים (אלו שבדרך כלל מואשמים בטרור) או ממדינות (אשר פטורות באופן כללי). בגלל שמדינות הן האחראיות לרוב הגדול של מעשי האלימות וההרג, הרבה יותר חשוב לדרוש מהן דין וחשבון כלפי החוק הבינלאומי, מאשר מהקבוצות שאנו קוראים להן "טרוריסטיות".

    בספרו "מוות על ידי ממשלה" טוען ר' ג' רומל (1994: 13) שכ-170,000 אזרחים תמימים נהרגו על ידי ארגוני טרור לא-מדינתיים במרוצת המאה העשרים, מספר לא מבוטל, אבל הוא מוסיף: במהלך שמונים ושמונה השנים הראשונות למאה זו [ה-20], כמעט 170 מיליון גברים נשים וטף נורו, הוכו, עונו, נדקרו, נשרפו, הורעבו, הוקפאו, רוסקו או הועבדו למוות; נקברו חיים, טובעו, נתלו, הופצצו, או נהרגו בכל אחת מהדרכים הרבות של ממשלות לגרום את מותם של אזרחים וזרים לא חמושים וחסרי ישע. ואפשר שמתו עד כ-360 מיליון בני אדם. וזה לא כולל את זאיר, בוסניה, סומליה, סודאן, רואנדה, ממשל סדאם חוסיין והשפעת הסנקציות של האו"ם על האזרחים העיראקיים, ורציחות בחסות מדינות – שאירעו אחרי שרומל אסף את נתוניו. זה גם לא כולל את כל האמצעים, שמשתמשות בהן מדינות, שאינם מובילים בהכרח למוות: עינויים, כליאה, רדיפה, הריסת בתים, הרעבה מזורזת, איומים וכל השאר. בעוד ש"טרור מלמטה" הוא לא חוקי, לא מוסרי ונורא, הוא מחוויר לעומת ה"טרור מלמעלה" של מדינות, ובכללן ישראל. זו הסיבה שבגללה אנחנו לא צריכים להאשים, אלא לגרום לצדדים לקחת אחריות על מעשיהם במסגרת זכויות האדם והחוק הבינלאומי.

    צריך באמת מידה רבה של צביעות וצדקנות כדי להיות כובש משך יותר מארבעים שנה, ולטעון שהפלסטינים משתמשים בטרור. האם היהודים אימצו אסטרטגיה של אי אלימות במאבקם לעצמאות? האם הכיבוש איננו אלים? גם אם נתעלם מההעדפות שלנו, החוק הבינלאומי מכיר בזכותו של עם להתנגד לדיכוי, כיבוש וקולוניאליזם במאבק מזוין, כל עוד אזרחים אינם מהווים מטרה.

    ולסיום, הנה מילותיו של אחד העם, במאמרו המוקדם מ-1891 "אמת מארץ ישראל":

    רגילים אנו להאמין בחו"ל, כי ארץ ישראל היא עתה כמעט כולה שוממה, מדבר לא זרוע, וכל הרוצה לקנות בה קרקעות יבוא ויקנה כחפץ לבו. אבל באמת אין הדבר כן. בכל הארץ קשה למצוא שדות-זרע אשר לא יזרעו […] רגילים אנו להאמין בחו"ל, כי הערבים הם כולם פראי מדבר, עם הדומה לחמור, ואינם רואים ואינם מבינים את הנעשה מסביב להם. אבל שגיאה גדולה היא […]
    הן זאת בודאי יכלנו [=היינו יכולים] ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי עורר עלינו חמת עם הארץ על ידי מעשים מגונים, עד כמה אפוא עלינו להיות זהירים בהנהגתנו עם נכרי שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך איתו באהבה וכבוד, ואין צריך לאמר [=לומר] בצדק ובמשפט. ומה עושים אחינו בארץ ישראל? ההפך ממש! עבדים היו בארץ גלותם, ופתאום הם מוצאים עצמם בתוך חרות בלי גבול, חרות פרועה, שיכולה להימצא רק בארץ כטורקיא [=האימפריה העות'מאנית]. השינוי הפתאומי הזה הוליד בלבם נטייה לדיספוטיסמוס [=עריצות], כאשר יקרה תמיד ל"עבד כי ימלוך", והנם מתהלכים עם הערבים באיבה ואכזריות, משיגים גבולם שלא בצדק, מכים אותם בחרפה בלי כל סיבה מספקת, ומתפארים עוד כי כן יעשו, ואיש אין אשר יעמוד בפרץ ויעצור בעד הנטייה הבזויה והמסוכנת הזאת

    .

  23. יוספוס הגיב:

    מסכים עם דבר אחד שכתבת:

    "החוק הבינלאומי מכיר בזכותו של עם להתנגד לדיכוי, כיבוש וקולוניאליזם במאבק מזוין, כל עוד אזרחים אינם מהווים מטרה."

    ואת זה השמאל לעולם לא יפנים.

    אביב העמים לא הגדיר עמים, העמים הוגדרו ע"י אחרים הרבה קודם ע"י אחרים. יהודים אנחנו,כי ככה אחרים קראו ועדיין קוראים לנו.

    תסביר בבקשה נקודה שאתה מסרב מלהתייחס אליה :
    מה בדיוק ההבדל בין משטר כיבוש לשלטון ?

    מה ההבדל בין תקופות השלטון המוסלמי, השלטון הטורקי, המנדט או השלטון הישראלי העכשווי שפתאום המילה כיבוש צצה לה כך ?

    ה כ י ב וש – אם כל חטאת. מה ההבדל ?

    מה כל כך מקומם אותך ובכלל את השמאל שיהודים יושבים בארץ שבה הם שולטים ?

  24. יוספוס הגיב:

    ולגבי אחד העם…מכיר את הציטוט הזה, אבל אתה באמת חושב שהוא ידע להבדיל בין ערבים פלאחים, עירוניים לבדואים ?

    ואל תגיד לי שאין הבדל בין בדואים לפסלטינאים בהקשר לשלטון או -כ י ב ו ש….

  25. יואב הגיב:

    יוספוס
    לא טיעונים מוצלחים במיוחד… מה ההבדל בין הכיבוש לשלטון?
    שני הבדלים קטנים (מתוך אינסוף), למשל – א. השטחים הכבושים הם שטח שלא מוכר כריבונות ישראלית ע"י אף מדינה בעולם (בעוד שמה שהופך את ישראל למדינה לגיטימית היא הכרת האומות).
    ב. ארבעה מיליון איש ללא אזרחות ושוויון זכויות.
    הכיבוש הוא אכן אם כל חטאת, עם רווחים בין האותיות או בלי.

  26. אייל ניב הגיב:

    יוספוס,
    די, כבר ענינו על זה. אתה משעמם את הקורא. הכול שמענו ממך, חוץ מזה שמה שמתואר בפוסט הוא מצמרר. רק בניגוד לחוק, אולי, ואם כן, צריך להעניש. שום קונוטציה מטרידה או מזעזעת. בגלל זה גם אתה לא שם לב שיש כיבוש, או מבין מה ההבדל בין חירות לאומית (לאומיות זה לכולם, עם אזרחות לכולם) לבין לאומיות מדירה, על חשבון חירותו של האחר, ותוך נישול ושליטה (כמו אלו המתוארים כאן). בגלל זה גם הכיבוש הוא לא אם-כל-חטאת. הוא התוצר. התוצר של הפחד, הצורך לשלוט, הצורך להיות רוב וכו'. אפשר גם לחיות יופי בלעדיו. ותגוון, אני לא הולך לחזור איתך לנימוקים המעגליים האלה כל הזמן.

  27. ר.בקצה הגיב:

    אייל,
    בנוגע לתגובתך האחרונה אליי- בניגוד אליך, אני איני מצדיק מעשיו של אדם רק באשר הוא ימני (או במקרה שלך, רק באשר הוא ערבי-המגיב יואב יירט את זה לפניי)

    בנוגע לדיון שהתפתח עם יוספוס- ברור שקיים מתח בין זכותינו הבלתי מעורערת על הארץ ובין זכויות האדם של האויב.אין טעם להכחיש או להסתיר זאת. אך אתה וחבריך בשמאל הקיצוני אינכם עוסקים כלל במתח הזה משום שאינכם מאמינים שזו ארצינו-והרי זהו גרעין הסכסוך.יתרה מכך-בית מקדשך,אוניברסיטת ת"א, עומד איתן על אדמות "ערביות" (לפי שיטתך) ש"בעליהן" (שוב, לפי שיטתך) גורשו מהן ואתה/אתם מטיפים למתנחלים! אם כך,כל שעל המתנחלים לעשות הוא כמעשה האקדמאים בת"א ובא שלום על ישראל.
    אי אפשר מצד אחד להאמין בזכותם של הערבים על הארץ, ומצד שני לתפוס את אדמותיהם בשם…… ובכן, בשם מה?

  28. אייל ניב הגיב:

    בקצה,
    מקדשי הוא לא אונ' ת"א, ובוודאי לא המבנה שלה.
    ההתנגשות הזאת (בין זכויותינו לבין זכויותיהם) מתרחשת משום שאנחנו מקיימים אותה. היא תתקיים, יחד עם המלחמה השקטה, כל עוד האחד רוצה לשלוט. או בלעדית או על האחר. כל עוד אחד משני הצדדים אומר "כולה שלי" (מה ששני הצדדים אומרים) תימשך המלחמה! למרות זאת, בשני הצדדים יש גם ניסיון להפסיק אותה, ולא רק כאלה שמנסים להחריף אותה. לכן, בפעם המי-יודע-כמה, למרות שאתה (ויוספוס) מייחסים לי את הרצון "לפנות התנחלויות וחסל", או אולי את הארץ כולה, אני מבהיר – לא צריך לוותר בהכרח על הזכות לחיות כאן כפרטים וקולקטיב, כדי לקיים חיי כבוד ושותפות. אתה/ם בוחר/ים לא לעשות זאת.
    ההבדל בין המתנחלים (בשטחים, בנגב, בגליל וכו') הוא שאני אינני תופס את הארץ ומיישב אותה! אני לא דור המייסדים, ולא עוסק ב"ייהוד הקרקע". בשונה מלפני עשרות שנים, כיום, רוב היהודים בארץ נולדו בה, גדלו בה, דוברים עברית, וזאת תרבותם ואלה חייהם. לכן עקירתם איננה פתרון, אלא ניסיון לפתור עקירה קודמת בעקירה חדשה. גם הפלסטינים לא היו כאן אלפי שנים, אך זכותם על הארץ זהה, מתוקף חייהם כאן דורות. יש שלל פתרונות שעיקרם סיום המלחמה. במילים גסות – שלום. עם זאת, הדרך לשם ארוכה, וראוי שתתחיל בסיום שיח הצדקנות המצדיק את האלימות והנישול, ובהקדם האפשרי להפסיק לדרדר את המצב (הפקעת אדמות, פינוי מבתים, הריסת בתים, המשך ההתיישבות והכבישים ליהודים בלבד וכו').

  29. אייל ניב הגיב:

    לגבי –
    "בניגוד אליך, אני איני מצדיק מעשיו של אדם רק באשר הוא ימני"
    – לא שמעתי אותך עדיין מזועזע ואף לא מגנה.

    "המגיב יואב יירט את זה לפניי"
    – את מה?

  30. יוספוס הגיב:

    אייל, אם אתה מסכים שאין עקרונית שום הבדל בין רמת אביב ג' לנגבה או לגוש עציון ויש לנו זכות לחיות כאן בדיוק כמו למקומיים אחרים שחיו כאן אז מה שאתה אומר הוא כזה:
    אנחנו רוצים את האדמה ומגיע לנו, הצד השני רוצה את האדמה ומגיע לו, עכשיו בואו נחכה עד שהקולות הפרגמטיים משני הצדדים יבינו את זה ויקרה כאן שלום. טוב… מחכים.

    בינתיים אני מסתכל על מהלכים שישראל עשתה ורואה שפינינו את ה כ י ב ו ש מעזה ע"י מנהיג צבאי שהפך למנהיג מדיני כשהשמאל לא פוצה פה על ה"טרנספר" – מתנחלים, זה מותר.
    פינינו את דרום לבנון שהפכה לקן צרעות ע"י מנהיג צבאי שהפך למנהיג מדיני והעם מחא לו כפיים.
    ירדנו בשלושים שנה האחרונות (לגמרי) מהרעיון הדתי של ארץ ישראל השלמה , וסביר להניח שבמשאל העם הקרוב ועם המנהיגים הנבובים שלנו בעשור הנוכחי גם הגולן יקוצץ למרות שעל פי הדין והשכל הישר לישראל יש שם יותר זכויות מסוריה.

    ומה לגבי ה"צד השני שגם מגיע לו"- זה ששואף ומחנך לשלום.
    לאיזה הכרה ערבית זכית ?
    איזה הסכם שלום קיבלת ממצרים ?
    איזה מנהיג ערבי אומר לציבור שלו- המדינה הזאת שייכת ליהודים, יש להם זכות לחיות כאן.
    באיזה בית ספר ערבי המדינה שאתה חי בא מופיע על המפה בשם ישראל ?

    עכשיו תעשה כאן ג'ודו בשקל ותענה לי "כן, אבל תשאל למה לא קיבלנו -כי עשינו, כי אנחנו" – שטויות !

    תסתכל טוב על המציאות.
    אנחנו מראים במעשים, יותר משלושים שנה שאנחנו רוצים שלום עם העולם הערבי.
    אנחנו מראים שלושים שנה שפנינו לא למלחמה.

    מה אתה, בתור אייל שוחר השלום ראית מהצד השני ?
    אתה מכיר מנהיג ערבי אחד שתומך בחלוקת ירושלים עם יהודים ויכול לדבר על זה בפרהסיה ?

    אולי אתה חי בעולם דמיוני.
    כי אני רואה את מה שקורה בחברון באופן קצת שונה:

    חלק קטן וזועם מהעם היהודי חושב בדיוק כמו רוב הפלסטינאים ורוב 300,000,000 הערבים שמסביבנו ואומר- זה שלי !

    הוא מוכן להילחם עבור המקומות שחשובים לו מבחינה דתית- בדיוק כפי שהצד השני לא מוכן לוותר עליהם.

    אז אתה בטוח בנוסחא שלך להשגת שלום אזורי ע"י קולות פרמגטיים מהצד השני?- כי אני לא. אין שם מאז סאדאת שום מנהיג עם ביצים שיכול להגיד משהו משמעותי לגבי הסכסוך.

  31. יוספוס הגיב:

    רק תסביר לי האם אני קורא נכון את מה שניסחת בין השורות למעלה:
    "אני מבהיר – לא צריך לוותר בהכרח על הזכות לחיות כאן כפרטים וקולקטיב, כדי לקיים חיי כבוד ושותפות."

    אתה מעדיף או חושב ששלטון ערבי על היהודים שחיים בארץ ישראל הוא פיתרון שכדאי לחשוב עליו…?

    משהו כמו: "תראו, ניסינו לשלוט עליכם אבל אתם הרבה יותר מוכשרים מאיתנו בניהול מדינה ושמירה על זכויות האזרח. קחו את הפתחות ותנו לי להיות ד'ימי כמו שאני רגיל."

    זה בעצם הפתרון הסופי שמציע השמאל שלנו, לא ?

  32. ר.בקצה הגיב:

    אייל,
    הקשר בין דעותיך למציאות קלוש-
    אין כלה לשני חתנים ואין ארץ לשני בעלים.
    מדוע אתה מבטל את זכותם של 2 הצדדים למדינה משלהם? אלה לא רוצים מדינה משותפת גם אלה לא.רק אתה וחבריך, בשם איזשהו חזון אנטי ציוני כופים על היהודים והערבים חיים תחת מדינה אחת.
    ומה תעשה שחזונך הנואל יתגשם? תכפוף את התושבים הערבים לערכיך?
    -שוויון זכויות לנשים
    -חופש ביטוי למיעוטים
    -מצעדי גאווה למיניהם.
    במדינות ערביות לא מתעסקים בזוטות כאלו.

    ההבדל בינינו שאני לא מזועזע (נניח), אתה לעומת זאת, מצדיק את מעשיהם הרצחניים של הערבים- המגיב יואב עלה על התכונה הזו לפניי.

  33. אייל ניב הגיב:

    טוב, דעתכם הובהרה. תודה.

  34. יוספוס הגיב:

    אל תתבאס אייל,

    הבלוג שלך מושקע וכתוב טוב, פתוח לדיונים ומפגיש בין אנשים שיודעים להסביר את עמדותיהם (שלרוב די מנומקות) באופן לא רע בכלל.

    זה שאנחנו רואים את המציאות של הסכסוך, השורשים שלו והפתרונות העתידיים באופן אחר זה חלק מהשיח או הדשא הפוליטי זה בסדר, וכל עוד אתה מאפשר לאנשים שלא רואים איתך עין בעין את הדברים ואתה פותח גם להם את הבמה שלך- במקום שיפתחו בלוג בעצמם, המנוולים :) על זה מגיע לך שאפו גדול.

    מה אתה אומר רגיש- אולי נשקיע שעתיים שבועיות ונרים איזה בלוג כקונטרה ?

  35. אייל ניב הגיב:

    לפחות שניכם כנים למציאות. השיח שלכם מנכיח את הנישול. הוא אולי לא קורא לזה נכבה/כיבוש/שליטה/נישול, אבל הוא יודע את העובדות, ובניגוד לשמאל-מרכז שטוען שלא כך הם הדברים, הוא מכיר באמת ומצדיק אותה. זה מצמרר אותי שאנשים עושים/מגבים את הפשעים בראש מורם וביודעין, ולפעמים אף רואים בכך מצווה.

    וסליחה אם אני מערבב בין שניכם, אבל בכול זאת לא שמענו משניכם שום בחילה מהמופעים שלמעלה. חוץ מזה, השאלות שלכם חוזרות האחד על השני. למשל, את הדיון על הדימיון (ההיסטורי-חברתי) בין החלקים בתוך ומחוץ לקו הירוק עשיתי אינסוף פעמים עם בקצה בכול רחבי הבלוג. מה שמבדיל בין השטחים והקו הירוק הוא מעמד האזרחות, ההכרה הבינ"ל (ריאל פוליטיק, כולל של הליגה הערבית) וההכרה העקרונית ברחוב הפלסטיני (ובהנהגת אש"ף, שפעם עוד הייתה רלבנטית) בין שניהם בתביעה הלאומית.

  36. יוספוס הגיב:

    אתה רוצה מצד אחד שאני יגנה בתקיפות ובכל ליבי את הסיפור שאתה מתאר מלמעלה (שהבהרתי פעמיים שאני לא תומך בו) ומצד שני אתה לא מוכן להתייחס לשאלות אחרות כמו להבדל בין פעולת טרור למעשים של מדינת ישראל.

    אבל העיקר אתה שם את עצמך במקום שקורא לי כנה, (וגם ברשימת הגולשים המוזהרים או הטרוריסטים- לא ברור…). קצת צניעות הדדיות ויושרה לא תזיק כאן.

  37. אייל ניב הגיב:

    מה לא מוכן להתייחס? בטח שכן. יש קשר בין פעולת טרור מלמעלה ומלמטה. לא רק במדינת ישראל. אני מתנצל אם ייחסתי לך חלק מהעמדות של בקצה.

  38. פינגבאק: שיח’ ג’ראח – הצצה מבפנים « אמת מארץ ישראל

  39. פינגבאק: אוי לא, הוא רצח ערבים! « אמת מארץ ישראל

  40. פינגבאק: על "אנרכיסטים" ו"כהניסטים" « אמת מארץ ישראל

  41. פינגבאק: מלא כתובות על הקיר « אמת מארץ ישראל

  42. פינגבאק: Oh no! He killed Arabs… « Truth from Eretz Yisrael

  43. פינגבאק: Another blind eye « Truth from Eretz Yisrael

  44. פינגבאק: Domination « Truth from Eretz Yisrael

  45. פינגבאק: מילון כיס שימושי:חד צדדיותה של החד-צדדיות « אמת מארץ ישראל

  46. פינגבאק: Domination | Truth from Eretz Yisrael

כתיבת תגובה